MarcomMall
חיפוש באתר
חיפוש באינדקס
קטגורייה/תחום עיסוק
תת קטגורייה
איזור בארץ
חיפוש לפי שם

בואו ניפגש לסיעור מוחות

הרבה מנהלים אוהבים מפגשי סיעור מוחות. כבר המונח עצמו נשמע מצוין – מצד אחד מסעיר, מצד שני חכם. אפשר לשמוע את היצירתיות המתפרצת בשרשרת של פתרונות חדשניים. באופן טבעי, לרוב המשימה לארגן מפגשים כאלו נופלת עלינו – מנהלות המרקום.

סיעור מוחות נועד לרוב לעריכת קמפיין שיווקי חדש, השקת מוצר חדש לשוק, תהליך מיתוג אסטרטגיה ועיצוב מחדש או כל מהלך שיווקי אחר.

הרעיון מאחורי סיעור המוחות הוא פשוט ומשכנע – כולם מתכנסים בחדר גדול וזורקים רעיונות לחלל האוויר. במהלך שלב זה לא מבקרים או בוחנים לעומק שום רעיון, אלא שואפים ליצור כמה שיותר רעיונות ורושמים אותם על לוח, פתקיות, או כל צורה מהירה אחרת. בפגישה לאחר מכן בוחנים את הרעיונות שעלו, מנסים לפתח אותם ואז מחליטים אם הם הברקה גאונית או שטות מוחלטת. השיטה אמורה להיות דרך מהירה ויעילה להתגבר על בעיות באופן יצירתי. אוסבורן, ממציא השיטה, הציג ארבעה עקרונות לסיעור מוחות מוצלח:

• איסור מוחלט על ביקורת והתנגדות לרעיונות

• רעיונות פרועים ולא הגיוניים יתקבלו בברכה

• הדגש הוא על כמות הרעיונות

• יש לעודד את המשתתפים להציע שיפורים לרעיונות שכבר עלו

יש רק בעיה אחת עם סיעור המוחות – הוא לא באמת יעיל. כבר ב- 1958 מצאו חוקרים שאנשים שעבדו לבד מצאו יותר פתרונות לבעיות יצירתיות מאשר קבוצות שעבדו בשיטת סיעור מוחות. מחקרים נוספים אישרו מסקנה זו.

אם כך, האם עלינו להודיע לבוס שהגיע הזמן לבטל את מפגשי סיעור המוחות? לא דווקא.
בסקירה מקיפה של המחקר בתחום סקוט איזקסן טוען שעלינו להפסיק להסתכל על סיעור מוחות כעל תרופת פלא לבעיות קשות, אלא ככלי אחד מיני רבים לחשיבה קבוצתית. בפרספקטיבה זו, סיעור מוחות יכול להיות שלב פורה בתוכנית יצירתיות כללית יותר שכוללת טכניקות נוספות לגירוי הדמיון ופיתרון בעיות.
מתוך המאמר עולים מספר דגשים להפקת המירב ממפגשי סיעור מוחות:

• ללמוד ולהשתמש במגוון כלים לחשיבה קבוצתית, לא רק סיעור מוחות

• מנחה מיומן יכול למנוע בעיות כגון חשש מדחייה, "תפיסת טרמפ" על רעיונות של אחרים, חוסר איזון בין המשתתפים ועוד. המנחה גם צריך לשלב טכניקות לעידוד היצירתיות במהלך המפגש.

• סיעור מוחות הוא מיומנות שדורשת אימון. ככל שהמשתתפים יכירו את הכלי טוב יותר וירבו להשתמש בו, כך התוצאות צפויות להשתפר.

אוסיף דגש נוסף והוא שמפגשי סיעור מוחות מושפעים מאוד מהתרבות הארגונית של החברה. כאשר ההנהלה פתוחה, מעודדת עצמאות ואינה נוטה לחפש אשמים, העובדים ירגישו נוח יותר להעלות רעיונות שונים ומשונים לעומת ארגונים היררכיים ושמרניים בהם כל טעות עשויה לעלות לעובד במשרתו.

אז בפעם הבאה שלמנכ"ל יתחשק לערוך סיעור מוחות, כדאי לזכור שארגון נכון, היכרות טובה עם הכלי וסיוע מקצועי יכולים להפוך אירוע שלעיתים נתפס כבזבוז זמן למפגש פורה ומפרה.

נכתב על ידי עינת אדר, שותפה בסוכנות שיווק Marketing First ואשת תקשורת שיווקית. 

לפרופיל העסקי של Marketing First בפורטל מרקום מול


חזרה ל ניוזלטר מרקום מול אפריל 2012

חזרה לראש הכתבה

הדפסשלח לחבר

אודות מרקום

טיפים והמלצות אינדקס ספקים מצגות מולטימדיה עיצוב מצגות

עמוד הבית

פרסום באתר עיצוב גרפי סרטי תדמית רעיונות שיווקיים

פורום מרקום

כתבות ומאמרים תרגום ועריכה דפוס דיגיטלי מוצרי פרסום
סיפורי הצלחה מיתוג ביתן לתערוכה עיצוב ובניית אתר יחסי ציבור
מרקום ניוזלטר קורס מרקום מתקני תצוגה בנייה וקידום אתר שלומית הרץ
סדנאות מרקום כתיבה שיווקית מיתוג עסקי עיצוב פלאש דרושים מרקום
אירועים עסקיים מפת האתר כנסים וארועים עיצוב אריזות

קידום אתרים

כנס מרקום מדיה חברתית שיפוצים והתקנות
דרונט בניית אתרים
כל הזכויות שמורות למרקום מול 2009 studio-touch