MarcomMall
חיפוש באתר
חיפוש באינדקס
קטגורייה/תחום עיסוק
תת קטגורייה
איזור בארץ
חיפוש לפי שם

המדריך המלא לבניית אתר לחברה - חלק א'

מי מאיתנו שבנה בית או רכש דירה מכיר ודאי את התחושה של הקושי והתשישות בעבודה מול כל כך הרבה גורמים, קבלנים, שיפוצניקים ואנשי מקצוע. אחת הסיבות העיקריות לכך, היא התלות הכמעט מוחלטת במקצועיות של אנשי המקצוע. מכיוון שאין לרובנו  את הידע המלא בכל אחד ממרכיבי הבניה אנחנו מרגישים חסרי אונים או לחילופין מאולצים לסמוך על אנשי המקצוע. עכשיו תיקחו את אותה התחושה ותעבירו אותה לתהליך בניית אתר אינטרנט לחברה.

תהליך של בניית אתר לחברה דורש מאיש המרקום יכולות מתקדמות ולמידה רבה לגבי תחום האינטרנט. כמו-כן, מגוון הספקים ברמות השונות מקשה על הבחירות. המטרה של "המדריך המלא לבניית אתר לחברה" היא לעזור לכם, אנשי המרקום, בתהליך ולתת לכם כלים לניצול מתאים של מדיית האינטרנט לטובת החברה. והיום, נדון באחת השאלות החשובות ביותר שבה אתם נתקלים: איך בוחרים חברה לבניית האתר?

מכיוון שאתם עובדים בחברות שונות בעלי מאפיינים שונים לתחום המרקום, חשוב שנדון קודם כל בצוות שמחליט על בחירת החברה שתבנה את האתר ועל מאפייני האתר. מניסיוני, ברבים מהמקרים ברגע שמתחילים לדון ב עיצוב ובניית אתר אינטרנט חדש, מתחילים עובדים בתפקידים שונים למשוך בחוטים לכיוונים שונים. ככל שלמנהל המרקום או למנהל השיווק יש את הכח הרב יותר, כך יהיה לו קל להחליט על הבחירה. חשוב שתבחרו בצוות לא גדול מדי - הנטייה לכנס את כל מנהלי החטיבות, אנשי השיווק של החטיבות או המחלקות השונות, מנהלים, איש מערכות מידע, אדמיניסטור וכו' רק מסרבלת את התהליך. לכל אחד מהם תהיה דעה אחרת ולעיתים כל אחד ינסה "להשוויץ" או לנופף בידע שלו לגבי האינטרנט. תרכזו את הדרישות ומספר אתרי מתחרים עיקריים ותצאו לדרך. אני ממליץ בשלב הזה להשתמש ביועץ אינטרנט חיצוני.

השלב הבא זה אפיון ראשוני של האתר. ככל שהאפיון יהיה מפורט יותר, כך יהיה קל יותר לחברות לבניית האתרים לתת לכם את הצעת המחיר המתאימה ויצוצו פחות עיזים בהמשך התהליך ואפילו אחריו. תתחילו דבר ראשון ממטרת האתר ותמשיכו לקהלי יעד, דרישות מהאתר וכו'.

לאחר אפיון ראשוני של האתר, מגיע שלב הגישושים אחרי חברות לבניית אתרים שיבנו את האתר. רוב האנשים נכנסים לגוגל ומקלידים "בניית אתרים" ומתחילים להיכנס לאתרי חברות שצצות להם בתוצאות או בפרסומות הרבות שנמצאות בעמוד (המלצה שלי היא דווקא להתבסס על המלצות שקיבלתם). אבל על מה באמת להסתכל? כל החברות הן המובילות בארץ בבניית אתרים, לכולן יש את מערכת ניהול התוכן המתקדמת ביותר בעולם בפרט ובארץ בכלל , לכולן יש ניסיון רב בבניית אתרים ובקידום אתרים בגוגל, אז מי צודק? זאת הבעיה.

תחום בניית האתרים הוא כל כך פרוץ וקיימים הבדלים עצומים בין החברות ובין המחירים. למרות זאת, בחמישה כללי אצבע, ניתן לצמצם את הבחירה ולהגדיל את הסיכויים להצלחה:

- שימו לב מי הגורם שנמצא איתכם בקשר לפני הצעת המחיר (פשוט תשאלו אותו מה התפקיד שלו בחברה והאם יש עובדים בעלי אותו תפקיד בחברה). האם מדובר באיש מכירות, מנהל לקוחות או המנכ"ל.

לאנשי מכירות יש נטייה להפריז ולרוב הם יעגלו פינות כדי למכור. בדרך כלל יש להם תשובות מוכנות מראש וידע נמוך במרכיבים טכניים של בניית האתרים.
מנהלי לקוחות יקשיבו לכם יותר וינסו לתפור חבילה שתצאו ממנה מרוצים. גם להם יש בדרך כלל תשובות מוכנות מראש וידע קצת יותר גבוה במרכיבי בניית האתר, מכיוון שהם נמצאים בקשר יומיומי עם המפתחים.

למנכ"ל יש את הרצון הרב ביותר שתהיו הלקוחות שלו, אבל לעיתים התשובות שלו יהיו כלליות יותר כדי לרצות אתכם, והצוות שלו ייאלץ להתמודד ביישום בפועל של בקשותיכם, דבר שעלול ליצור בעיות בהמשך התהליך.

- כלל שני, בחינת הפלטפורמה שעליה יבנה האתר. באופן כללי, קיימים שני סוגים של פלטפורמות לבניית אתר: מערכות קוד פתוח כגון ג'ומלה, ווורדפרס ודרופל ומערכות עצמיות שפיתחו החברות לבניית האתרים בעצמן. הבחינה של המערכות הללו היא רחבה, היא סיפור בפני עצמו ואיננה נדונה בחלק זה, אבל חשוב להבין מספר גורמים.
היתרונות של מערכות ניהול תוכן בקוד פתוח הן בעיקר המחיר, זמן בנייה קצר יחסית, שדרוג והוספת פיצ'רים בקלות יחסית ותלות עתידית קטנה יותר בחברה לבניית האתרים. אבל החסרונות שלהן הן בעיקר, שהן אינן תפורות על פי מידותיו של הלקוח ולכן הגמישות העיצובית והתפעולית שלהן לעיתים נמוכה יותר או מסורבלת. בסופו של דבר, מי שצריך לעדכן את האתר לאחר העלתו לרשת או אפילו עוד לפני כן להכניס בתוכו תכנים, הם אנשי החברה שלכם, שאינם אנשים מקצועיים. מערכות מסורבלות  או מורכבות מדי יכולות לגרום בעתיד להימנעות מעדכון האתר.

היתרונות של מערכות ניהול התוכן, שנבנו על ידי החברות, הן בדרך כלל הגמישות בתפירת האתר לפי מידותיו ודרישותיו של הלקוח ולרוב יש בהן פחות פיצ'רים מבלבלים. החסרון העיקרי הוא בתלות בחברה לבניית האתר בכל הנושא של מעבר מחברת בנייה אחת לשניה (לעיתים החברות מאפשרות את העברת האתר ללקוח ללא מערכת ניהול התוכן שנשאר רכושן). חסרון נוסף הוא ההבדלים והרמות השונות של המערכות שניבנו בחברות השונות. ישנן מערכות ברמה גבוהה מאד עם חשיבה על נגישות ותפעול, אך ישנן מערכות בסיסיות, מלאות באגים שמעולם לא יהיה בהן שימוש לעדכון האתר.

- כלל שלישי, בחינת שירות הלקוחות של החברה שבונה. קיימות מעט מאד חברות לבניית אתרים בארץ, עם מערכת שרות לקוחות לתפארת (זה תופעה שקיימת בארץ לא רק בחברות לבניית האתרים). בדרך כלל, המרכיב העיקרי של התשלום לחברה לבניית האתרים הוא עבור בניית האתר. כתוצאה מכך, קיימים מצבים רבים של חוסר עניין, לאחר שהסתיים תהליך הבנייה. בתהליך בניית האתר כולם יהיו נחמדים ושרותיים, אבל אחר כך, לא תמיד אתם תהיו בראש סדר העדיפות של החברה שבונה (ראש סדר העדיפות יהיו החברות שהיא בונה להם אתר באותו הזמן). תקפידו לבחון את שירות הלקוחות של החברה, הצוות שבו, המקצועיות שלהם, האם יש מנהלי לקוחות ישירים, זמן תגובה וכו'.

- כלל רביעי, יכולות שיווק וקידום אינטרנטי. יש הבדל עצום בין בונה אתר למקדם אתר. לא לכל מי שיודע לתכנת אתר יש את הניסיון והידע לקדם ולשווק את האתר. זה שני מקצועות שונים. הרבה מהמתכנתים הם בעלי אוריינטציה טכנולוגית, אבל על מנת להיות משווק אינטרנטי חשוב להבין שיווק. כבר מזמן עברו הימים שבעזרת הוספת כותרות לעמודים ותגי META האתר מקודם בגוגל. על תתפתו לרכוש מודולי SEO או קידום אתרים (הבטחה שהוספה של מנגנון שמאפשר להגדיר כותרות ותגי META תקדם בגוגל), תדרשו שזה יהיה בסטנדרט ללא עלות נוספת. אם מציעים לכם קידום אתרים או שיווק באינטרנט, תבחנו מי באמת אמור לעשות את זה. המלצה שלי, שיווק אינטרנטי תעשו עם אנשי שיווק אינטרנטי. יש בארץ מספר משווקים מוכשרים מאד ;-)   .

- כלל חמישי בחינת יכולות עיצוב. כפי שיש הבדלים רבים בין המתכנתים השונים, כך קיים פער בין המעצבים השונים. ישנם סטודיואים שבהם ישנה חשיבות רבה ל עיצוב גרפי והם יציגו לכם אינספור סקיצות עיצוביות עד שתהיו מרוצים וישנן חברות שיגישו לכם סקיצה עיצובית די טמפלטית (רוב האתרים שלהם נראים כמעט אותו הדבר). חשוב להסתכל בתיק העבודות. ישנם טרנדים עיצוביים (לדוגמא: שימוש בתמונות רקע גדולות,  טיפוגרפיה בולטת, אתרים נקיים וכו') ולכן המעצבים צריכים לעצב עכשווי ולא משהו "שמשוכפל" כבר שנים.

לסיכום, ישנם עוד גורמים רבים שניתן לבחון, אחסון האתר, שימוש באפקטים של JQUERY, אפליקציות, שילוב עם רשתות חברתיות ועוד. המטרה של המאמר הייתה לפתוח לכם קצת את הראש. אל תתנו, בגלל חוסר ידע, לחברות לבניית האתרים להאכיל אתכם בכפית באינטרסים שלהם ואל תתנו לאנשים אצלכם בארגון למשוך בחוטים לכל הכיוונים, בסוף האתר יראה כפשרה. תלמדו, תתייעצו ותובילו. להתראות בחלק הבא של המדריך שבו נדון ב-"איך מאפיינים אתר שפוגע במטרה".


נכתב על ידי רתם אהרונוב, SEOMaster , ייעוץ וליווי בנושאי אינטרנט ושיווק באינטרנט

חזרה ל ניוזלטר מרקום מול מאי 2012 

חזרה לראש הכתבה

הדפסשלח לחבר
לכתבות ומאמרים נוספים...
האם סרט מוצר יכול להגדיל את נתוני המכירות?
מיתוג אג'ילי
אז איך יראה סרט התדמית שלכם - "בטוח" או "יוצא מן הכלל"?
הדרך הקלה להתאים שיווק Inbound לשוק מסוים
כיצד לבנות אסטרטגית שיווק "משפיע"
שלושה עדכונים חדשים בטוויטר שעלינו לקחת בחשבון בשנת 2015
מיטב ערוצי השיווק והטקטיקות לחברות B2B
איך לשלוט באיזון בין עיצוב אתר והפונקציונליות שלו
תקשורת שיווקית בחברה גלובלית
יצירת סרטי שיווק מבדרים ומלמדים

אודות מרקום

טיפים והמלצות אינדקס ספקים מצגות מולטימדיה עיצוב מצגות

עמוד הבית

פרסום באתר עיצוב גרפי סרטי תדמית רעיונות שיווקיים

פורום מרקום

כתבות ומאמרים תרגום ועריכה דפוס דיגיטלי מוצרי פרסום
סיפורי הצלחה מיתוג ביתן לתערוכה עיצוב ובניית אתר יחסי ציבור
מרקום ניוזלטר קורס מרקום מתקני תצוגה בנייה וקידום אתר שלומית הרץ
סדנאות מרקום כתיבה שיווקית מיתוג עסקי עיצוב פלאש דרושים מרקום
אירועים עסקיים מפת האתר כנסים וארועים עיצוב אריזות

קידום אתרים

כנס מרקום מדיה חברתית שיפוצים והתקנות
דרונט בניית אתרים
כל הזכויות שמורות למרקום מול 2009 studio-touch