MarcomMall
חיפוש באתר
חיפוש באינדקס
קטגורייה/תחום עיסוק
תת קטגורייה
איזור בארץ
חיפוש לפי שם

האם מדיה חברתית בזבוז של זמן וכסף עבור חברות B2B?

לחברות B2B ישנן דאגות לגיטימיות לגבי השקעה בקמפיינים במדיה החברתית, לרוב משום שכלי המדידה להחזר על השקעה אינם מדויקים. בכל זאת ישנן הרבה חברות B2B המשקיעות במדיה חברתית בצורה ישירה או עקיפה למגוון צרכים. כתבה זו תדון בשאלה מדוע חברות B2B אינן יכולות להרשות לעצמן להישאר מחוץ למדיה החברתית.

ישנם הטוענים כי מדיה חברתית פשוט אינה מתאימה לחברות B2B ואינה מצדיקה השקעה כספית. הדעה הרווחת היא כי חברות B2B משווקות / מוכרות לאנשי עסקים Hardcore ולא לצרכנים ולכן זהו בזבוז של זמן וכסף.

מצד אחד יכול להיות שדעה זו נכונה אך מצד שני לא ניתן להתעלם מפצצת הפופולאריות של המדיה החברתית. 

עסקים מכל הגדלים מקיימים קמפיינים בטוויטר, יוצרים עמודים עסקיים בפייסבוק, יוצרים בלוגים ארגוניים ומפיקים קטעי וידאו להעלאה ליו-טיוב בתקווה ליצור "שיווק ויראלי". פעילויות שיווק אלו עובדות כאשר מדובר בחברות B2C כאשר הצרכנים הם קהל המטרה, השאלה הינה האם זה עובד עבור לקוחות שהם אנשי עסקים – חברות ? 

באותה העת שבה ההתלבטות נשארת בעינה, חברות B2B בכל זאת ממהרים לקפוץ על עגלת המדיה החברתית מחשש שיוותרו מאחור לעומת מתחרים או חברות באותן סדרי הגודל. 

להלן הספקות שניתן להעלות עבור שיווק באינטרנט באמצעות מדיה החברתית:

• "הראה לי את המדדים!" האם ישנם מדדים להצלחה באמת של חברות שהגדילו את רווחי החברה בעזרת מדיה חברתית? ישנו סיפור אחד מוכר של חברת Avaya שסגרה עסקה של רבע מיליון דולר הרבה בזכות טוויטר. מעבר לכך אין הרבה דוגמאות מוצקות להצלחת חברות B2B לעומת דוגמאות לא מעטות של הצלחה בחברות B2C.

• "הראה לי את הכסף!" מנהלים רוצים לראות את הקשר הישיר בין השקעה כספית בפעילות שיווקית והכנסה / מכירות בעקבותיה. במדיה חברתית ניתן לעקוב אחר מספר החברים, אוהדים, קשרים, והערות שאנו מקבלים, אבל איך לתרגם את זה לשורה התחתונה? האם ניתן למדוד בלוג פופולארי לערך כספי? אולי לא. מציאת ההקשר בין השקעה להכנסה יכול להיות מעורפל ולעיתים עבור מנהלים דבר זה מצנן את ההתלהבות לשיווק במדיה חברתית והחברה מוותרת. 

• "הראה לי את הנקודה!". שיווק במדיה חברתית לוקח זמן, והרבה ממנו. זוהי משימה לא קטנה בזמן או כסף על מנת לבסס נוכחות מקצועית במדיה חברתית. זה גם לא פעילות שצריך להתחיל ולהפסיק. זו מחויבות במאמץ, השקעה ב כתיבה שיווקית איכותית, לא ניתן לקבל החזר על ההשקעה בתוך זמן קצר ויש להיות סבלניים. אם החברה שלכם אינה בנויה למקצה השחייה הארוך הנ'ל אל תכניסו אפילו רגל למים.

מדוע בכל זאת חברות B2B  מגדילות את ההשקעה שלהם במדיה חברתית?

אם מה שראתם עד עתה נשמע עגום למדי, הנה סטטיסטיקה יותר חיובית, לפי סקר שנערך בארה"ב כ 86% מחברות B2B משקיעות בצורה כלשהי במדיה חברתית, לעומת 82% בלבד של B2Cs. בתור התחלה, כדאי לשקול כי מדיה חברתית אינה הטכנולוגיה הראשונה אשר מוקדה תחילה לשימוש אישי והפכה עם הזמן לשימוש עסקי. ראו דוגמת SMS, הסמארט פונס ואפליקציות לטלפוני הסמארט ועוד.. קשה שלא לראות מגמה דומה עם מדיה חברתית.

להלן מספר נקודות למחשבה:

1. שקול אינטגרציה לעומת מודעות אקראיות
כמעט לכל חברה ישנה נוכחות חברתית באופן אחד או משנהו באמצעות עובדי החברה. עובדים רבים משתפים חדשות ארעיות ונושאים מהחברה בלינקדאין, בפייסבוק, בלוגים, טוויטר ו- you tube. מהלכים לא מבוקרים אלו יכולים להיות חיסרון ולסתור את תכנית השיווק של החברה, לפיכך, עדיף שתגבשו תכנית שיווק שלמה למדיה חברתית על מנת שעובדי החברה יפעלו לפיה.

2. הקהל של חברות B2B נמצא במדיה חברתית
למרות שיעד חברות B2B הינם אנשי עסקים ולא צרכנים, הרבה מאותם אנשי עסקים הנמצאים במהלך קנייה ולפני קבלת החלטה של רכישה מסוימת עבור החברה הם מבצעים מחקר שווקים במדיה החברתית. מחקרים אחרונים מצאו כי עד 90% מכלל הקונים בחברות B2B מושפעים ממדיה חברתית כמקור מידע מהימן לחיפוש פתרונות חדשים וכן לצמצום סיכונים והרבה מהחלטות הקנייה מושפעות מהמידע שנמצא במדיה חברתית. 
הסיסמה "היה היכן שקהל המטרה שלך נמצא" מעולם לא היה רלוונטי יותר מזמנים אלו שבהם האינטרנט הוא מקור המידע ומשווקים יכולים לדעת בדיוק מי ואיפה הקהל שלהם. חברות אשר אינן נמצאות במדיה חברתית יוצרות תפיסה שלילית על עצמן כמי שאינן זמינות ללקוחות שלהם.

3. קשה להתווכח עם אפקט ההעצמה
שיטות עבודה מומלצות כבר קיימות לשימוש במדיה החברתית כחלק מתוכנית שיווקית משולבת. אין פעילות שיווקית כמו תערוכה, מסע פרסום, מודעות או וובינר שלא כדאי וניתן להשתמש במדיה חברתית להעצמת האפקט השיווקי. מבחינה אסטרטגית, מדיה חברתית גם יכולה לשמש ככלי מעקב יעיל ביותר על מסע הפרסום או כל פעילות תקשורת שיווקית ולספק ערוץ חברתי / מקום מפגש לדיון על מסע הפרסום. 

4. אל תישארו מאחורי המתחרים שלך
סיפורי הצלחה נוספים עולים ברשת המתארים כיצד חברות B2B אשר השתמשו במדיה חברתית כחלק מאסטרטגית השיווק שלהם הרוויחו (ראו דוגמת קמפיין EMC  אשר השתמשו כמעט בכל ערוץ מדיה פרסומי). סיפורים אלו "מרגיעים" את הספקנים מחששם לשימוש במדיה חברתית בחברות B2B. חברות אשר לא ידעו כיצד לנצל את המדיה החברתית נכונה ישארו מאחורי המתחרים שלהם.

המציאות הקשה היא כי מדדי החזר על ההשקעה אינם מדויקים, וזה תמיד קשה לשיווק לקשר ישירות את מאמציה להכנסות. אולי השאלה היא, למה מדיה חברתית B2B צריכה להיות שונה מפעילויות שיווק אחרות? . שיווק באמצעות מדיה חברתית קשה לכמת אך כן נותן פירות, היום זהו סיכון להישאר מחוץ למשחק. כן, ישנם סיכונים הכרוכים בהקצאת כספים בקמפיין מדיה חברתית B2B ... אך אנשי השיווק רגילים לסיכונים, ואל לנו לשכוח שישנו סיכון עוד יותר גדול לא לעשות זאת.

תורגם מאנגלית מאתר MarketingProf


חזרה ל ניוזלטרמרקום מול ספטמבר 2011

חזרה לראש הכתבה

הדפסשלח לחבר
לכתבות ומאמרים נוספים...
האם סרט מוצר יכול להגדיל את נתוני המכירות?
מיתוג אג'ילי
אז איך יראה סרט התדמית שלכם - "בטוח" או "יוצא מן הכלל"?
הדרך הקלה להתאים שיווק Inbound לשוק מסוים
כיצד לבנות אסטרטגית שיווק "משפיע"
שלושה עדכונים חדשים בטוויטר שעלינו לקחת בחשבון בשנת 2015
מיטב ערוצי השיווק והטקטיקות לחברות B2B
איך לשלוט באיזון בין עיצוב אתר והפונקציונליות שלו
תקשורת שיווקית בחברה גלובלית
יצירת סרטי שיווק מבדרים ומלמדים

אודות מרקום

טיפים והמלצות אינדקס ספקים מצגות מולטימדיה עיצוב מצגות

עמוד הבית

פרסום באתר עיצוב גרפי סרטי תדמית רעיונות שיווקיים

פורום מרקום

כתבות ומאמרים תרגום ועריכה דפוס דיגיטלי מוצרי פרסום
סיפורי הצלחה מיתוג ביתן לתערוכה עיצוב ובניית אתר יחסי ציבור
מרקום ניוזלטר קורס מרקום מתקני תצוגה בנייה וקידום אתר שלומית הרץ
סדנאות מרקום כתיבה שיווקית מיתוג עסקי עיצוב פלאש דרושים מרקום
אירועים עסקיים מפת האתר כנסים וארועים עיצוב אריזות

קידום אתרים

כנס מרקום מדיה חברתית שיפוצים והתקנות
דרונט בניית אתרים
כל הזכויות שמורות למרקום מול 2009 studio-touch