MarcomMall
חיפוש באתר
חיפוש באינדקס
קטגורייה/תחום עיסוק
תת קטגורייה
איזור בארץ
חיפוש לפי שם

לפני שמשלבים בין מדיה חברתית ושיווק ישיר – חושבים אסטרטגיה


לפני שמתחילים את השנה החדשה ומקצים תקציב מרקום עבור עיצוב גרפי, סרטי תדמית, קידום אתרים, מוצרי פרסום, כתיבה שיווקית תרגום לשפות ועוד... חשבתי להביא בפניכם כתבה נוספת ממגזין אונליין אמריקאי המדבר על ניהול קמפיין נכון במדיה חברתית.

במאמר זה נפרט כיצד:

• להתחיל עם תוכנית פעולה מפורטת לשם אינטגרציה
• למצוא את הלקוחות שלך באינטרנט
• לקבוע יעדים מציאותיים, מטרות, וציפיות

לפני פרסום הציוץ הראשון שלך, כתיבת הפוסט בבלוג הראשון שלך, או לפני משיכת אוהדים אליך, אתה צריך תוכנית אסטרטגית.
הדרך להצלחה במדיה החברתית מלאת חתחתים אשר מצריכים ממך משאבים של זמן ובניית מערכות יחסים. ברור כי אם תגדיר את התוכנית שלך, תתעד את התהליך ואת הפרטים, ותתקן את התוכנית לאורך הדרך כנדרש, זהו ההבדל בין מעורבות רווחית במדיה חברתית או סתם להיות עוד נוכחות ארגונית ברשת.

התחל עם תוכנית פעולה מפורטת
האסטרטגיה שלך מתחילה עם החזון של הקהילה שלך, איך הלקוחות שלך מתקשרים עם הצוות שלך ואחד עם השני? מה הם היתרונות והאתגרים? מה הלקוחות שלך רוצים? ומה מניע אותם לפעולה?

אם זה עובד בשיווק ישיר, זה יעבוד גם במדיה חברתית. אבל, אל תקפוץ ותתחיל פרסום אחד אחר השני. מדיה חברתית דורשת יותר עבודה על מנת למקסם את האפקטיביות שלה. כתוב את החזון שלך על מסמך והתקדם שלב שלב.

אחד האתגרים הגדולים ביותר במדיה חברתית היא לכידת מדדים אמינים. מקורות שונים מספקים ניתוחים אנליטיים. נראה הגיוני כי מספר המבקרים יהיה זהה, ללא קשר למקור הניתוח. אבל ברוב המקרים המספרים אינם תואמים, הם אפילו אינם קרובים. כאשר זה קורה, הפעולה היחידה העומדת לרשותך היא לעקוב אחר המגמות. (אם אתה משתמש רק במקור אחד כדי לבדוק את המדדים שלך, אתה צריך להוסיף לפחות עוד אחד לבדיקה.)

לפני שאתה מתחיל, קבע אמות מידה לכל דבר. כמה הזמנות אתה מקבל ממקורות לא ידועים? מהן עלויות של תהליך הזמנה? מה תוחלת הזמן של הלקוח שלך? כמה לקוחות זמניים יש לך? כאלו שמזמינים פעם או פעמיים ואז נעלמים? האם אתה מושך מבחינת המוצר ו/או המחיר? מהו ממוצע ההזמנות שלך? מהו שיעור התגובה שלך? כמה שיחות של שירות הלקוחות אתה מקבל?

אם כבר התחלת פעילות במדיה חברתית, אתה עדיין צריך לבחון אותה ואת יעילותה. פעולה זו של בדיקה תאפשר לך לראות מטרה מול תוצאה של מסעות הפרסום השונים.

מדיה חברתית בונה מערכות יחסים ארוכות טווח, היא לא יוצרת מזומנים לטווח הקצר. אם אין לך נקודות ציון המגדירות את נקודות המוצא, היכולת שלך למדוד את יעילות המדיה החברתית שואפת לאפס.

השלב הבא הוא להגדיר את המטרה שלך ואת היעדים. הם צריכים להיות מציאותיים, ממוקדים, והם צריכים להתאים לרמת תהליך הפיתוח שלך ברשת.
לדוגמה, אם אתה רק מתחיל המטרה שלך עשויה להיות למשל: ליצור דף אוהדים פעיל ב Facebook. היעדים יכללו פרטים ספציפיים כגון חמש תגובות שיועלו בכל יום ו-300 קליקים אל אתר האינטרנט שלך בשבוע.
כאשר אתה רק מתחיל במדיה חברתית, זה נדיר לקבל רמת השתתפות גבוהה. ציר הזמן שלך צריך לאפשר פיתוח של הקהילה שלך. מדיה חברתית היא כמו שיווק ישיר בעניין זה, אתה צריך לבנות את בסיס הלקוחות שלך לפני שאתה יכול לקצור את הפירות.

אם החברה שלך היא מותג גדול או שאתה משלב בין ערוצי השיווק הותיקים שלך למערכת המדיה החברתית החדשה שלך, התהליך מהיר וקל יותר. ואז, בפחות זמן תוכל לראות תוצאות, אבל זה עדיין דורש התחייבות ארוכת טווח.

מצא את הלקוחות שלך באינטרנט
הלקוחות שלך הם כבר באינטרנט. השאלה היא איפה? יש כל כך הרבה פלטפורמות מדיה חברתיות זמינות ולא ניתן לכסות את כולם. אתה צריך להיות סלקטיבי, ולהימנע ממצב שעלות ההשקעה תעלה על ההחזר.
וזה המקום שבו המדיה החברתית נבדלת משיווק ישיר. אם קטלוג פרסומי מגיע ללקוח הביתה, סביר להניח כי מישהו יראה אותו (ולו רק כדי לשים אותו בפח). אם שלחת הודעה דרך פלטפורמה מקוונת, הנמען צריך ליזום את הצפייה בהודעה. ללא מקבל הודעה פעיל, ההודעה מוצגת לחדר ריק.

יש מיתוס בחוגים של המדיה החברתית האומר: "לבנות את זה והם יגיעו". זה יהיה נחמד אם היית יכול לבחור פלטפורמה או שניים, להגדיר את החשבון שלך, ואז הלקוחות שלך ימצאו אותך.
חלק אכן יגיעו. אבל אם אין לך את כל הזמן שבעולם לחכות להם, הרוב לא יגיעו בדרך זו, אתה צריך לקחת את היוזמה. אם אתה לא יודע לאן ללכת, עליך לחקור ולבדוק.

התחל באיסוף מידע היום. אתה זוכר כאשר כתובות הדוא"ל היו שדה נתונים חדש בלי בית? כתובות מדיה חברתית דומים לכך. מאגר המידע שלך צריך להיות מותאם להכיל שדות קשר חדשים.

המקור הראשון להתחיל בו הוא היכן שניתן יהיה למצוא את רוב האנשים, כגון Facebook, LinkedIn ו-MySpace. פייסבוק מונה כיום כ -400 מיליון משתמשים פעילים. LinkedIn הינו רשת אידיאלית עבור חברות B2B. אם אתה בעסקי המוזיקה, נוכחות ב MySpace היא חובה. Twitter הוא נתב תנועה טוב: הוא עוזר בניתוב אנשים אל אתר האינטרנט שלך, הבלוג, או פלטפורמות חברתיות נוספות שלך. הטוויטר הוא דרך טובה להציג את עצמך לאנשים חדשים ולהשתלב בשיחות.

בדוק את הפלטפורמות עבור קהל היעד שלך. פלטפורמות מסוימות מאפשרות לך לחפש לפי פרופיל. המטרה שלכם היא למצוא את המקומות עם הבסיס הרחב ביותר של הלקוחות שלכם. כאשר אתה מוצא אותם, הזמן אותם להצטרף לקהילה שלך, ולהשתתף בשיחות, ותמיד לזכור לשחק נחמד. כל מה שאתה הופך לפוסט נשאר מורשת קבע ברשת.

עקוב אחר שיחות המזכירות את החברה ו/או המוצרים שלך. הושיטו יד אל האנשים שאתה מדבר עם הערות מתאימות וסיוע. הוסף לחתימה האלקטרונית שלך את הקישור לפרופיל שלך ולקבוצה שלך במדיה החברתית. הזמן את הלקוחות שלך להצטרף אליך באינטרנט. חפש את המתחרים שלך ברשת, ובדוק היכן הם נמצאים ומהי מידת הנוכחות שלכם, זה יתן לך גם מושג מהי מידת הציפייה של לקוחותיך ממך בפעילות במדיה החברתית. המטרה שלך היא למצוא דרך טובה יותר לבנות את הנוכחות שלך. ככל שאתה יכול ללמוד מהמתחרים שלך למד.

קביעת יעדים מציאותיים, המטרות, והציפיות

קביעת יעדים מציאותיים, מטרות, וציפיות מהצלחת השיווק במדיה חברתית הם הדברים הטובים ביותר שאתה יכול לעשות על היוזמה שלך. הרף הנמוך לכניסה למדיה חברתית הינו מטעה. רוב הפלטפורמות והכלים הם בחינם או בעלויות נמוכות. זה מוביל קצת לחשוב כי מדיה חברתית אינה דורשת משאבים רבים. שום דבר לא יכול להיות רחוק יותר מן האמת. שיווק במדיה חברתית דורש הרבה זמן כדי להשיג תוצאות. הקצאת הפרויקט למנהל שיווק שכבר עמוס בעבודה אינו מהלך נכון ומקביל את הפוטנציאל של הצלחת השיווק, לעיתים אף הורס אותו. 

ישנו דיון מתמשך לגבי השאלה אם מדיה חברתית ניתנת למדידה – החזר תשואה על ההשקעה. התשובה היא פשוטה: אם זה לא מוסיף ערך עבור הלקוחות שלך ועבור החברה, אז אין טעם להיכנס לזה. מדיה חברתית אולי לא תביא מכירות בצורה ישירה אך זה בהחלט עשוי לשפר את ערך הקשר או תוחלת הקשר עם הלקוח.

המטרה הראשונית היא לקבוע האם מדיה חברתית היא ערוץ בר קיימא עבור העסק שלך.
בדיקות לוקחות זמן. אפשר מינימום של שנה אחת לבדיקת האסטרטגיה שלך. כמו משווק ישיר, אתה כבר יודע איך לבדוק.

המטרה הראשונה היא לבנות קבוצת "עוקבים" המתאימים לשוק היעד שלך.
השלב הבא, אתה רוצה שאנשים אלה יהיו פעילים בקהילה שלך. אתה מודד פעילות לפי שיחות, קליקים, והמרה.
ברגע שיש לך בסיס עבור הקהילה שלך, הגדלת התנועה לאתר האינטרנט שלך היא קלה. רבים מקהל העוקבים שלך יכנסו ללינקים לאתר שלך שתפרסם. החוכמה היא להבטיח כי אתה מקבל את הסוג הנכון של התנועה.

פעילות ענפה באתר שלך ללא הגדלת אחוזי המרה רק מעלים את עלויות האתר שלך ולא מניבים שום תוצאה. בדוק גם את אחוז הנטישה מהקישורים שנתת מהקהילה שלך לאתר וראה שאכן האנשים הנכונים נכנסו לאתר שלך. המטרה של מדיה חברתית היא למשוך לאתר שלך את קהל המבקרים הנכון לך.
הכוח של המדיה החברתית היא במערכות יחסים ונאמנות ארוכת טווח.

היה שמרן בהגדרת מטרות ויעדים, כי אין לך מושג איפה חברי הקהילה שלך ילכו. אף אחד לא יודע, כי הלקוחות יכולים לשנות את הכיוון. התפקיד שלך הוא להדריך אותם, להקשיב להם, ולעקוב אחריהם לאן הם זזים. כאשר אתה עושה מהלכים בחוכמה החברה שלך צועדת קדימה.

המאמר נלקח מתוך Marketing Professionals
ותורגם לעברית.


חזרה לניוזלטר מרקום מול דצמבר 2010

חזרה לראש הכתבה

הדפסשלח לחבר
לכתבות ומאמרים נוספים...
האם סרט מוצר יכול להגדיל את נתוני המכירות?
מיתוג אג'ילי
אז איך יראה סרט התדמית שלכם - "בטוח" או "יוצא מן הכלל"?
הדרך הקלה להתאים שיווק Inbound לשוק מסוים
כיצד לבנות אסטרטגית שיווק "משפיע"
שלושה עדכונים חדשים בטוויטר שעלינו לקחת בחשבון בשנת 2015
מיטב ערוצי השיווק והטקטיקות לחברות B2B
איך לשלוט באיזון בין עיצוב אתר והפונקציונליות שלו
תקשורת שיווקית בחברה גלובלית
יצירת סרטי שיווק מבדרים ומלמדים

אודות מרקום

טיפים והמלצות אינדקס ספקים מצגות מולטימדיה עיצוב מצגות

עמוד הבית

פרסום באתר עיצוב גרפי סרטי תדמית רעיונות שיווקיים

פורום מרקום

כתבות ומאמרים תרגום ועריכה דפוס דיגיטלי מוצרי פרסום
סיפורי הצלחה מיתוג ביתן לתערוכה עיצוב ובניית אתר יחסי ציבור
מרקום ניוזלטר קורס מרקום מתקני תצוגה בנייה וקידום אתר שלומית הרץ
סדנאות מרקום כתיבה שיווקית מיתוג עסקי עיצוב פלאש דרושים מרקום
אירועים עסקיים מפת האתר כנסים וארועים עיצוב אריזות

קידום אתרים

כנס מרקום מדיה חברתית שיפוצים והתקנות
דרונט בניית אתרים
כל הזכויות שמורות למרקום מול 2009 studio-touch