MarcomMall
חיפוש באתר
חיפוש באינדקס
קטגורייה/תחום עיסוק
תת קטגורייה
איזור בארץ
חיפוש לפי שם

חמש המשימות הכי חשובות בדרך לבלוג עסקי אפקטיבי

בעידן של למידה, אימוץ טכניקות ומימוש עצמי, סוד ההצלחה הוא ביישום. תומס אלווה אדיסון אמר שערכו האמיתי של כל רעיון טמון ביישום. בני ישראל לקחו את קונספט היישום צעד נוסף קדימה, כשהכריזו במעמד הר סיני: נעשה ונשמע. מאז אנחנו נוהגים לשעוט קדימה בכל מצב. קודם שועטים. אחר כך שואלים שאלות. לפעמים זו באמת הדרך הכי יעילה להזיז דברים... ולעתים קרובות מידי, זו הדרך הכי יעילה להזיז את הדברים הלא נכונים... לכן, כשמחליטים לכתוב בלוג – אני ממליצה לחפש מקורות השראה אחרים.

בלוג, יותר מכל נוכחות תוכן שהיא, הוא מחויבות אסטרטגית ארוכת טווח. כדי למלא את ייעודו באופן המיטבי, הוא חייב להיות ממוקד קהל יעד, מבוסס מטרות, מונחה יעדים, מנוהל ביעילות, רלבנטי, מעניין, מעשיר, בונה קשר, ובעיקר - עקבי.

כמו שאמרנו, לכתוב בלוג זה המון עבודה, לא?
לא בדיוק. במאמר הראשון סיכמנו שהשיווק היחידי שעובד בעידן החברתי הוא שיווק באמצעות תוכן. אפילו הסכמנו שזו הסיבה לפריחת הבלוגים והבלוגרים, ואמרנו שהחוכמה היא לעשות את זה נכון ובצורה היעילה ביותר. בסדנה שאני מעבירה לבניית אסטרטגיית תוכן, שלב הכתיבה הוא השלב ה-9 מתוך 10 שלבים. אז אין ספק שהכתיבה היא החלק הכי כיפי בכל הסיפור, אבל כדי שהיא תוביל לתוצאות – רצוי מאוד לברר תחילה מהן התוצאות הרצויות ומה נדרש כדי להשיג אותן.   
סוד היעילות הוא בעקביות. סוד העקביות הוא בתכנון. ולכן, מקור ההשראה המועדף עליי בענייני כתיבה בכלל ובכל הנוגע לכתיבת בלוג בפרט, הוא חז"ל, שאמרו: "סוף מעשה - במחשבה תחילה".

אז עכשיו, כשאופק הפעולה ברור, אני רוצה להזמין אותך להצטרף אליי לטיול הכנה משימתי, שיאפשר לך להקים את הבלוג העסקי שלך בצורה הנכונה והיעילה ביותר.     

משימה מס' 1: הגדרת המטרות העסקיות

כדי שהבלוג שלך יהיה חלק אורגני אפקטיבי בתמהיל השיווק הכולל, הוא חייב לשרת את המטרות העסקיות שלך. למשל:
• כדי להיות חלק מתהליך הבנייה של המותג, הוא צריך להכיל מידע בונה קשר עם לקוחות ולקוחות פוטנציאליים
• כדי להיות חלק מהתהליך שימור הלקוחות, הוא צריך להעשיר את טווח השימוש במוצרים או בשירותים, על ידי מאמרי הדרכה, מתכונים וכד'
• כדי להיות חלק מהמאמץ המכירתי, הוא צריך להכיל מידע שימושי מכוון, כמו: עדויות של לקוחות, סיפורי הצלחה וכד'.  

לכן, המשימה הראשונה שלך היא לרשום מהן המטרות העסקיות שלך... נגיד... לרבעון הקרוב. רשמת? יופי. נעבור למשימה הבאה.

משימה מס' 2: הגדרת קהל היעד

הנחת היסוד שלנו הייתה שהבלוג שלך הוא חלק מתמהיל השיווק של העסק. המסקנה המתבקשת, איפוא, היא שחייבים לחול עליו הכללים והמוסכמות של כתיבה שיווקית. במשפט אחד: הוא חייב להיכנס לראש של קהל היעד שלך. בלי להבין מיהו קהל היעד שלך – זאת תהיה משימה בלתי אפשרית...
• האם שאלת את עצמך אי פעם מיהו קהל היעד שלך?
• יש לך כמה קהלי יעד? נהדר. האם זכור לך המעשה בפר הזקן ובבנו הפר הצעיר? השורה התחתונה: פרה-פרה. כדי לכבוש את היעד, עדיף להתקדם לאט יותר אבל ביעילות
• מה פירוש יעילות? לשאול את עצמך, למשל, מי מכל קהלי היעד שלך הוא קהל היעד האולטימטיבי?

רשמת? רשמת גם מה הופך אותו לקהל היעד האולטימטיבי שלך? איך הוא מתחבר לתוכן שלך? מה המאפיינים הרגשיים, ההתנהגותיים והדמוגרפיים שלו? רשמת, נכון? כדאי להשאיר מקום להשלמות ולא להסס להוסיף עוד ועוד מאפיינים, תכונות ותחומי עניין. ועכשיו נעבור למשימה מס' 3.

משימה מס' 3: אפיון הבלוג

עכשיו, כשברור לך איזה מטרות נועד הבלוג לקדם ומיהו קהל היעד שאליו הוא פונה, הצעד המתבקש הוא לתת לבלוג שלך את קולו האופייני – הקול שישרת את המטרות בצורה הטובה ביותר ויוכל לבנות את מערכת היחסים הנכונה עם קהל היעד. מה השאלות שעליך לשאול את עצמך עכשיו?
• הסגנון – מהוקצע ורשמי או נינוח וידידותי... לכל סביבה עסקית יש קוד התנהגות אחר. הבלוג שלך חייב להשתלב בשכונה
• השפה – האם זה יהיה בלוג מקצועי שמדבר בשפה מקצועית למקצוענים, או שהוא ידבר להדיוטות בגובה העיניים, ומה יהיה טווח החופש בין הז'רגון המיובש לשיחה העסיסית
• הסיפור – בעסק הקטן כמעט ולא ניתן, וגם לא באמת צריך, להפריד בין האישי והעסקי. בחברה בינונית ובוודאי בארגון גדול, חשוב מאוד לקבוע את תחום העניין, כדי שכל הכותבים ישקפו אותו קול, אותו טווח חשיפה ואותו סיפור
• החשיפה – אורך הבלוג משפיע ישירות על משך הקריאה או הצפייה. פוסטים קצרים מידי יתקשו להעביר את המסר. פוסטים ארוכים מידי אולי יעבירו את המסר, אבל יכול להיות שיאבדו את קשב הקוראים בדרך. כדאי להחליט כבר עכשיו על האורך המיטבי, ולאפשר לקוראים לתכנן את זמן הקריאה שלהם בצורה מושכלת
• התדירות – חלק בלתי נפרד מהקשר בין הקוראים שלך והבלוג שלך הוא התדירות. ליתר דיוק: העקביות של התדירות. הנסיך הקטן קרא לזה "אילוף". יכול להיות שפוסט יומי ייצור בינך לבין קוראיך קשר מדהים... האם זה רציונלי מבחינתך לייצר פוסט איכותי כל יום? בהחלט חומר למחשבה, ולהחלטה.   

אחת מלקוחותיי, בעלת רשת מכונים לקוסמטיקה רפואית, מקפידה לגבות כל פעילות וטיפול בפרוטוקולים כתובים, שמגדירים סטנדרטים קבועים וברורים להליך הטיפולי. התוצאה: לא חשוב מי מהעובדות תטפל בלקוח, הטיפול יתבצע תמיד על פי ההנחיות הכתובות. הלקוחות, מצדן, יכולות לתכנן את זמן הטיפול שלהן בסדר היום הכולל.
אם לכתיבת הבלוג שלך יש כמה וכמה שותפים – אני ממליצה גם לך לייצר הנחיות כתובות, שיבטיחו לבלוג העסקי שלך אפיון אחיד. קול עקבי ומוכר משרה נינוחות, מייצר קרבה ומעורר אמון. אז מהם מרכיבי קולו האופייני של הבלוג שלך? רשמת? אחלה. הנה אנחנו עוברים למשימה מס' 4.

משימה מס' 4: הגדרת המיתוג והניראות

נינוחות, קרבה ואמון הם לא רק תוצר של טקסט, אלא גם של ניראות, מבנה ותחושה של התמצאות, או במילה אחת: מיתוג. כן, גם פה עליך להתחבר ישירות למטרות העסק ולהבטיח שהבלוג שלך והעסק שלך ידברו באותה שפה, ישדרו אותם מסרים ויעבירו אותן תחושות וחוויות. רשמת? עכשיו חשוב להוסיף לרשימה את המאפיינים המיתוגיים של הבלוג, או בשלוש מילים: ה- Look and Feel.
• צבעוניות
• מבחר המילים
• אופי המסרים
• שילוב התמונות
• האווירה

ככל שהרשימה שלך תהיה מפורטת יותר, כך יהיה לשותפים לתהליך קל יותר להתחבר, להבין ולהשתלב ברוח הבלוג. ככל שמיתוג הבלוג יהיה ברור יותר, כך יהיה קל יותר לקורא להתחבר אליו ולא פחות חשוב - להתחבר באמצעותו אל המותג שלך. וזאת... להזכירנו... המטרה לשמה התכנסנו כאן היום, מלכתחילה...

משימה מס' 5: הגדרת צוות הכותבים

אחד משלטי המחאה הכי מפורסמים של מלחמת וייטנאם אמר:So what if they called a war, but nobody came" (אז מה אם הם הכריזו מלחמה, אבל אף אחד לא בא...). להחליט על בלוג – זה דבר אחד. להפוך את ההחלטה לאופרציה חיה, נושמת וקבועה – זה כבר סיפור אחר. עליך למצוא שותפים לדרך, ולמצוא את הדרך להפוך אותם לחיות תוכן אפקטיביות (ע"ע משימות 1-4) ונלהבות. 

המסקנה הנחרצת שלי מעריכה והוצאה לאור של עשרות עיתונים ארגוניים, היא אחת: השיווק הוא הראש, אבל הלב הפועם (של הבלוג או של העיתון) הוא כל האנשים שמחוברים לעולם התוכן של העסק שלך: העובדים, המנהלים, הלקוחות, הלקוחות הפוטנציאליים, הספקים, המשתמשים, המוכרים, השכנים, וגם הקולגות והמתחרים... כמה שיותר – יותר טוב, יותר מעניין, יותר מגוון. יותר אפקטיבי.
אז את מי בכוונתך לגייס לצוות הכותבים הקבוע? ומי יהיו חיישני המידע שלך, שדרכם יזרמו אליך הסיפורים מהשטח? ואיך יגיעו אליך סיפורי ההצלחה, תיאורי המקרה, עדויות הלקוחות וכל יתר החומרים העסיסיים שיעזרו לך לבנות בלוג מושך ומעניין שישרת את היעדים השיווקיים של העסק? זאת הרשימה החמישית שלך. קדימה... להתחיל לזרוק שמות....

התוצאה המיידית של מורכבות התהליך ושל הטרוגניות הכותבים, היא צמיחה של שני המקצועות המבוקשים ביותר היום בתחום השיווק:
• עורך התוכן המקצועי - שתפקידו לאתר את הסיפורים, לנתב את המספרים ולהבטיח שייערכו בצורה איכותית, מעניינת וברוח הבלוג ומטרותיו
• מנהל התוכן השיווקי (Chief Content Officer) - שהוא הגורם המרכז של כל פעילות התוכן בארגון, מהתכנון, דרך היישום והפרסום, ועד למדידה ולניהול. כשאומרים "תוכן" – פונים אליו. זה לא אומר שעליו לכתוב או לייצר את הכל בעצמו. ממש לא, וגם לא מומלץ. זה כן אומר שהוא הגורם האחראי לכל התוכן שמייצג את העסק, ותפקידו בין היתר הוא לצקת פנימה את קולו ומטרותיו של הארגון.

אגב, הפלטפורמה המובילה בעולם לכתיבת בלוג היא wordpress. השבוע נתקלתי בקורס מדליק שמלמד איך להקים בלוג wordpress לגמרי בעצמך, בלי ידע טכני ובלי לשבור תכנית חסכון (שזה בחינם, אמרתי?). אני ממליצה לך להירשם, ולנצל את הזמן כדי להתחיל לבנות את בלוג חלומותיך. והנה גם הלינק לקורס: www.mamon.biz/wordpress.
  
בנקודה הזאת אנחנו נפרדים הפעם. עד שנפגש שוב בעוד חודש יש לך המון חומר למחשבה, חמש משימות אסטרטגיות שצריך להמשיך לשפץ ולשכלל, וקורס להקמת בלוג שכדאי מאוד לנצל. במאמר הבא אני אלמד אותך לבנות, צעד-אחר-צעד, את כלי התכנון המרכזי והאולטימטיבי של הבלוג העסקי שלך, שיעשה לך חיים קלים באמת.


נכתב על ידי עידית נעמן, מנכ"ל האקדמיה לשיווק באמצעות תוכן.
בניית אסטרטגיות תוכן I ייעוץ וליווי שיווקי I הדרכות והרצאות I כתיבה בתפירה עילית

לפרופיל של AOCM בפורטל מרקום מול

חזרה ל ניוזלטר מרקום מול מרץ 2012

 

חזרה לראש הכתבה

הדפסשלח לחבר
לכתבות ומאמרים נוספים...
האם סרט מוצר יכול להגדיל את נתוני המכירות?
מיתוג אג'ילי
אז איך יראה סרט התדמית שלכם - "בטוח" או "יוצא מן הכלל"?
הדרך הקלה להתאים שיווק Inbound לשוק מסוים
כיצד לבנות אסטרטגית שיווק "משפיע"
שלושה עדכונים חדשים בטוויטר שעלינו לקחת בחשבון בשנת 2015
מיטב ערוצי השיווק והטקטיקות לחברות B2B
איך לשלוט באיזון בין עיצוב אתר והפונקציונליות שלו
תקשורת שיווקית בחברה גלובלית
יצירת סרטי שיווק מבדרים ומלמדים

אודות מרקום

טיפים והמלצות אינדקס ספקים מצגות מולטימדיה עיצוב מצגות

עמוד הבית

פרסום באתר עיצוב גרפי סרטי תדמית רעיונות שיווקיים

פורום מרקום

כתבות ומאמרים תרגום ועריכה דפוס דיגיטלי מוצרי פרסום
סיפורי הצלחה מיתוג ביתן לתערוכה עיצוב ובניית אתר יחסי ציבור
מרקום ניוזלטר קורס מרקום מתקני תצוגה בנייה וקידום אתר שלומית הרץ
סדנאות מרקום כתיבה שיווקית מיתוג עסקי עיצוב פלאש דרושים מרקום
אירועים עסקיים מפת האתר כנסים וארועים עיצוב אריזות

קידום אתרים

כנס מרקום מדיה חברתית שיפוצים והתקנות
דרונט בניית אתרים
כל הזכויות שמורות למרקום מול 2009 studio-touch