MarcomMall
חיפוש באתר
חיפוש באינדקס
קטגורייה/תחום עיסוק
תת קטגורייה
איזור בארץ
חיפוש לפי שם

כתיבה שיווקית? לא מה שחשבת...

אחרי שהבנו את שש הסיבות אשר בגינן כדאי לך לעשות את המאמץ ולקחת על עצמך את המחויבות של כתיבת בלוג עסקי

ואחרי שבחנו אחת לאחת את חמש המשימות הכי חשובות בדרך לבלוג עסקי אפקטיבי

ואחרי שחלקתי איתך את עקרונות סיפור מסע הגיבור, כדי לתת בידך GPS  שיסייע לך לתכנן את מסעות התוכן שלך – כל אחד לחוד ואת תכנית התוכן התקופתית של כולם ביחד

הגיע סוף סוף הזמן לקחת את העט לידיים... או להניח את קצות האצבעות על המקלדת... ולהתחיל לכתוב... רגע... 

... יש לי אליך עוד שאלה אחת מאוד חשובה: האם עצרת מתישהו לחשוב איך ברצונך להציג את הדברים לקורא, ומדוע דווקא כך?

כל כותב, טירון ומיומן כאחד, זקוק למקורות השראה לכתיבה, כדי להעניק לה את הערך המוסף עבור הקוראים. עד לפרוץ העידן הדיגיטלי, שאבה הכתיבה העכשווית את הרוח הגבית שלה מהספרות הקלאסית: עגנון, אלתרמן, עמוס עוז ודומיהם. ההשראה הקלאסית באה לידי ביטוי לא רק במבחר של מילים, רעיונות ונושאים, אלא גם בהכוונה סגנונית, מבנה, כלים ליצירת העלילה ורצף הסיפור ועוד. אבל כתיבת תוכן ל קידום באינטרנט - בבלוג, בפייסבוק או באתר, היא משהו אחר, והיא זקוקה למקור השראה אחר. לגמרי אחר...

מישהו לרוץ אתו
חשבת פעם למה אנשים קוראים ספרים? ספרים הם הדבר עצמו. כשאנחנו לוקחים ספר ליד, אנחנו מפנים בשבילו זמן ואנרגיה. אנחנו מניחים, על סמך ניסיוננו מספרים קודמים, שההתחלה תהיה אולי איטית משהו, אבל שבתוך כך וכך עמודים יגיע הרגע שבו נסחף לתוך העלילה והעסק ירוץ. על כן, אנחנו מתמסרים לתוכן המייגע של ההתחלה בסבלנות ובחמלה, ומדפדפים את דרכנו אל אותו רגע קסום, שהוא-הוא תכלית הקריאה.

הקורא שמגיע לבלוג שלך לא מחפש סיפור. הוא מחפש פתרונות. הסיפור שלך, מבחינתו, הוא אמצעי להגיע למטרה האמיתית שלו, והוא רוצה לדעת, כבר מהכותרת, שהוא הגיע למקום שבו ימצא תשובות. אין לו זמן. אין לו סבלנות. אין בו שמץ של חמלה וגם לא סימפטיה מיותרת. אם הוא לא ישתכנע בתוך 2-3 שניות שהגיע למקום המתאים לו - הוא "היה" שם.

תוכן. מוכרים בלבד
נטל הראיה - כולו עליך. התפקיד העיקרי של הכתיבה האינטרנטית שלך הוא "למכור" לקורא את התוכן שלך. לא להרשים, לא לעורר השראה, לא לייצר מחשבות מעמיקות, אלא למכור. למכור את התוכן עצמו, כדי שהקורא שלך יישאב פנימה וירוץ איתך עד הסוף.
איך מוכרים תוכן? לשם כך, עליך לאמץ כמה עקרונות ממחסן הטקטיקות של הכתיבה השיווקית.
כתיבה שיווקית היא אותה טכניקת כתיבה שתכליתה לשכנע, להניע ולמכור. רובנו רגילים לחשוב על כתיבה שיווקית בהקשר של מוצרים או שירותים. הפעם, אני מבקשת ממך לחשוב על כתיבה שיווקית כאסטרטגיה שתסייע לך למכור את התוכן שלך לקוראים.

מישהו לגלוש אתו
אחד העקרונות המובילים של כתיבה שיווקית הוא עקרון המגלשה החלקלקה - slippery slide. עקרון המגלשה החלקלקה קובע, כי לכל משפט בטקסט שלך - יש ייעוד אחד בלבד, והוא: לגרום לקורא להמשיך למשפט הבא אחריו.

נתחיל מהכותרת. חשבת שתפקידה של הכותרת הוא למשוך את תשומת הלב של הקורא, או להבהיר למנועי החיפוש במה עוסק המאמר? הפתעה! התפקיד האחד והיחיד של כותרת המאמר שלך הוא להוביל את הקוראים אל המשפט הראשון של הטקסט.

ומה תפקידו של המשפט הראשון של המאמר שלך? ... אכן, כן. גם לו יש תפקיד אחד בלבד: להוביל את הקורא למשפט השני...

וכל כך, למה?

להפוך אנרגיה סטטית לאנרגיה קינטית
בואו נדבר פיסיקה: אנרגיה קינטית היא אותה אנרגיה שגוף רוכש כתוצאה מתנועתו, והיא תלויה במסת הגוף ובמהירות התנועה שלו. במלים אחרות, הרבה יותר קל להאיץ את התנועה של משהו שכבר נמצא בתנועה, מאשר להניע אותו מלכתחילה, ממצב של חוסר תנועה גמור.
ועכשיו בואו נדבר טקסט: כשאנחנו מתחילים לקרוא טקסט, המחויבות שלנו לתוכן נמצאת במצב סטטי. ככל שאנחנו מתקדמים בטקסט, הולכת ונבנית בנו, הקוראים, תאוצה של עניין ומחויבות, עד לאותו רגע שבו היא כבר מזינה את עצמה. זה המקום שבו אנחנו שבויים בסיפור ונכונים להמשיך בקריאה עד הסוף.
נטל בניית התאוצה - כולו עלינו. אם לא נייצר את התהליך הטקסטואלי המתאים לרוח התוכן האינטרנטי, הקוראים שלנו ייפרדו מאיתנו בלחיצת עכבר עוד לפני שיהיה לנו זמן להגיד אפילו "צוקרברג"...

איך עושים את זה?
מה סודם של משפטים ראשונים פשוטים, מעניינים ומושכים, שיפתו את הקוראים להמשיך בקריאה? פשוט ביותר. עליהם להיות קצרים, ברורים ובולטים לעין:
• יש לפרק את הפתיח למשפטים בודדים
• יש לרווח בין המשפטים, ולתת לכל אחד מהם מרחב אוטונומי
• יש להבטיח כי לכל משפט תהיה נוכחות עצמאית, שתוביל את הקוראים אל המשפט הבא, ואל זה שאחריו... עד שיאמר "קורא אני"

לא על הרווח לבדו. עוד טיפים לפתיח אפקטיבי

• חשוב להפגין אוטוריטה ולשדר אמירה ברורה
כולנו נמשכים להפתעות. כולנו מגלים עניין בנושאים שנויים במחלוקת (בעדינות!). כשהדבר מתאים, יש מקום לשקול פתיח פרובוקטיבי, ובלבד שהוא מגובה בטיעונים משכנעים ובעובדות תומכות. ככל שהטיעון פרובוקטיבי ו/או מפתיע יותר – יהיה עליך לשדר יותר ביטחון ולבחור במילים חד משמעיות וברורות. גם אם לא כל הקוראים יסכימו איתך, רובם ירצו לקרוא מה יש לך להגיד.
למשל:
במקום לכתוב: יכול להיות שתרצו להמשיך לקרוא הלאה... > יש לכתוב: עליך להמשיך לקרוא
במקום לכתוב: הדברים עלולים להיראות כמטעים... > יש לכתוב: אלה דברים מטעים.

• חשוב לדבר ישירות אל הקורא ועל בעיותיו
הדבר החשוב ביותר בכתיבה שיווקית הוא להיכנס לראש של קהל המטרה שלך. ברם אולם... אי אפשר להיכנס לראש של מישהו, מבלי לדבר ישירות אליו, לתוך העיניים והבטן, במילים הנכונות ועם המסרים הנכונים. גם אם נושא המאמר הוא כללי (תזונת תינוקות, ייעוץ ניהולי, שירותי כתיבה...), הפתיח חייב לדבר אל הקורא בצורה הכי ישירה שאפשר, ורצוי בגוף שני.
למשל:
במקום לכתוב: אכילת שניצלים גורמת לאנמיה בילדים בישראל > יש לכתוב: התינוק שלך, כמו מרבית הילדים בישראל הניזונים משניצלים, נמצא בסיכון לאנמיה

• אמפתיה. אמפתיה. אמפתיה
חשוב מאוד שהקוראים שלך ירגישו שהנך בצד שלהם, שהם לא לבד בסיפור, ושכאבם ברור וגלוי לפניך. לפעמים, הכי פשוט לכתוב:
 אינך לבד בסיפור הזה. עשרות אנשים מתמודדים עם הבעיה מידי יום ביומו
 אני יודעת. גם אני הייתי שם
 לא קל להתמודד עם...
 אם רק היינו יודעים אז את מה שאנחנו יודעים כעת...  

• חשוב להבהיר לקוראים שיש להם בשביל מה להישאר בסביבה
אם בנית אוטוריטה, דיברת היישר אל הבטן הרכה והפגנת אמפתיה כלפי הקוראים שלך, יהיה לך קשה מאוד לפספס את המשימה הזאת. אבל כדי להבטיח את ההצלחה, חשוב לתת תמיד עוד מבט בפתיח לפני שלוחצים "שלח", ולשאול את עצמך האם הוא באמת מגרה את הקוראים לקריאה. האם יש בו את אותו "משהו" שיספק לקורא את הרצון להמשיך ולקרוא.

המחזאי אנטון צ'כוב אמר: "אם תלית רובה על הקיר במערכה הראשונה, עליו לירות במערכה הבאה". החוכמה בפתיח היא לאפשר לקורא לזהות את הרובה "שלו" אצלך "על הקיר", כדי שירצה להמשיך  איתך בסיפור, במטרה לגלות מה קורה בהמשך ומה ייצא לו מזה.

במאמר הבא נעשה עוד כמה צעדים לעומק הכתיבה האינטרנטית שלך, כדי להבין איזה עוד טקטיקות של כתיבה שיווקית כדאי לאמץ לטובת אנגייג'מנט אפקטיבי יותר עם הקוראים שלך. ועד אז, אני מזמינה אותך להצטרף אליי לטיפ-תוכן על הבוקר, מידי יום ביומו על דף הפייסבוק שלי "פתרונות תוכן לשיווק מנצח".

 

נכתב על ידי עידית נעמן, מנכ"ל האקדמיה לשיווק באמצעות תוכן.
בניית אסטרטגיות תוכן I ייעוץ וליווי שיווקי I הדרכות והרצאות I כתיבה בתפירה עילית

לפרופיל של AOCM בפורטל מרקום מול

חזרה ל ניוזלטר מרקום מול מאי 2012

חזרה לראש הכתבה

הדפסשלח לחבר
לכתבות ומאמרים נוספים...
האם סרט מוצר יכול להגדיל את נתוני המכירות?
מיתוג אג'ילי
אז איך יראה סרט התדמית שלכם - "בטוח" או "יוצא מן הכלל"?
הדרך הקלה להתאים שיווק Inbound לשוק מסוים
כיצד לבנות אסטרטגית שיווק "משפיע"
שלושה עדכונים חדשים בטוויטר שעלינו לקחת בחשבון בשנת 2015
מיטב ערוצי השיווק והטקטיקות לחברות B2B
איך לשלוט באיזון בין עיצוב אתר והפונקציונליות שלו
תקשורת שיווקית בחברה גלובלית
יצירת סרטי שיווק מבדרים ומלמדים

אודות מרקום

טיפים והמלצות אינדקס ספקים מצגות מולטימדיה עיצוב מצגות

עמוד הבית

פרסום באתר עיצוב גרפי סרטי תדמית רעיונות שיווקיים

פורום מרקום

כתבות ומאמרים תרגום ועריכה דפוס דיגיטלי מוצרי פרסום
סיפורי הצלחה מיתוג ביתן לתערוכה עיצוב ובניית אתר יחסי ציבור
מרקום ניוזלטר קורס מרקום מתקני תצוגה בנייה וקידום אתר שלומית הרץ
סדנאות מרקום כתיבה שיווקית מיתוג עסקי עיצוב פלאש דרושים מרקום
אירועים עסקיים מפת האתר כנסים וארועים עיצוב אריזות

קידום אתרים

כנס מרקום מדיה חברתית שיפוצים והתקנות
דרונט בניית אתרים
כל הזכויות שמורות למרקום מול 2009 studio-touch