MarcomMall
חיפוש באתר
חיפוש באינדקס
קטגורייה/תחום עיסוק
תת קטגורייה
איזור בארץ
חיפוש לפי שם

סקר בנושא מרקום ותקציב מרקום בחברות בישראל

בסקר שערכנו בחודש האחרון בנושא מרקום, בדקנו את מעמד אנשי המרקום ביחס לבניית תקציבי מרקום בחברות וכיצד הם מיישמים את מגוון פעילויות המרקום במהלך השנה. בנוסף נשאלו אנשי המרקום על פעילויות מרקום יוצאות דופן שנעשו בעבר ואשר לא נזקקו לתקציב גבוה ועדיין הניבו תוצאות חיוביות עבור המכירות.

ראשית, תודות לכל אלו שענו על הסקר, תשובותיכם נכללות בסיכום הנ"ל מרבית העונים על השאלון הם מנהלי מרקום עם ניסיון של כעשר שנים ויותר כך שיש לנו מה ללמוד ולהתעדכן.

להלן תוצאות הסקר שערכנו:

כללי:

כפי שכבר ידוע לכולם, אחוז הנשים המחזיקות משרת מרקום הינו יותר גבוה מאחוז הגברים (90%). האם זה בגלל דרישות התפקיד המצריך יכולת עבודה תחת לחץ עם המון משימות פתוחות בבד אחת? או שהתפקיד יותר קורץ לנשים? 
מחקרי התנהגות בארגונים מצביעים על אחד ההבדלים המהותיים בין נשים לגברים בעבודה בכך שאת הנשים מניעה הדרך אל המטרה לעומת גברים הנוטים להתרכז על השגת המטרה. אחד מכישורי המרקום הנדרשים הוא האפשרות לדעת לנהל תהליכי עבודה.

כאשר חברה נוסדת בשנותיה הראשונות, מחלקת מרקום אינה בין הראשונות להיבנות. לפי הסקר, בחברות שקיימות מעל ל- 10 שנים קיימות מחלקות מרקום בממוצע כ –  6 שנים בלבד. תפקיד המרקום בחברות הייטק קיים כבר מעל ל- 15 שנים ועדיין הוא אינו בין הראשונים להיות מגויס. דבר נוסף, לפי השאלון ניתן להסיק כי בזמן המיתון, נראה כי מחלקות המרקום היו מהראשונות לסבול במונחי תקציבים ובכוח אדם,  אך גם היו מהראשונות להתאושש ב 2010.

בחברות גדולות המונות מעל ל-300 עובדים, מחלקת המרקום מכילה יותר מאדם אחד. במספר חברות קיימות שתי מנהלות מרקום, מעצב גרפי, webmaster וכד'. מהמשרות היותר מעניינות במחלקת מרקום נמצא כי המרקום אחראי על פעילויות הניו מדיה ומעסיק אדם מתחתיו לתחום.

מקצוע המרקום נהפך לפופולרי גם בסקטורים אחרים במשק הישראלי, אם בעבר תפקיד מנהל מרקום היה מקובל רק בחברות הייטק בינלאומיות, הרי שהיום המצב השתנה וניתן לראות יותר מנהלי מרקום בחברות שמשווקות למשק הישראלי ובחברות שאינן טכנולוגיות כלל וכלל כדוגמת חברות פיננסיות, חברות שילוח וחברות בתחום הצרכנות.

תקציב המרקום

מי קובע את תקציב המרקום?
למרות שהרוב המכריע של מחלקות המרקום הן תחת מנהל/סמנכ"ל השיווק, המנכ"ל הוא זה שקובע את תקציב המרקום במעל 50% מהמקרים ורק שליש מהמקרים קובע מנהל/סמנכ"ל השיווק ו/או שיווק ומכירות. נתון זה אינו מפתיע משום שבקביעת תקציבים בחברה יש לקחת בחשבון את כלל העלויות של כל פעילויות החברה.
 
מהי מידת ההשפעה של מנהל מרקום על התקציב?
מנהלי המרקום ברוב המקרים ממליצים על פעילויות מרקום שיש לקחת בחשבון בקביעת התקציב ומכינים את התקציב לקבלת אישור. עיקר חשיבותו של מנהל המרקום הינה בניהול התקציב ובשימוש מושכל בו במשך השנה. חלק מהנשאלים טענו כי המנהלים בחברות עדיין לא הטמיעו את היכולות הניהוליות של מנהלי המרקום בנושא התקציבי.
למרות הנאמר כאן, ישנה תחילתה של מגמה חדשה שבה אמנם מנהל המרקום אינו מחליט על התקציב אבל הוא רשאי לנצלו כראות עיניו למשימות מרקומיות שונות.

מהיכן נגזר תקציב המרקום?
תקציב המרקום לרוב מותאם לאסטרטגיה העסקית של החברה ופחות לצרכי המכירות והפיתוח. ההתייחסות לתקציב של השנה הנוכחית הינו הבסיס לחישוב תקציב לשנה הבאה כאשר לתקציב מתווספים עלויות קבועות של תערוכות למשל וגם פעילויות חדשות. חלק גדול מהנשאלים ענו כי במהלך השנה התקציבית הם נחשפים לחידושים בתחום המרקום ולצרכים נוספים עבור החברה, בעת הכנת התקציב החדש הם מתקצבים פעילויות מרקום נוספות אשר לדעתם יש לקחתם בחשבון בהתחשב בצורכי החברה המשתנים.

מהו התקציב השנתי של החברות לפעילויות מרקום?
מחצית מהנשאלים, ענו כי רק 5% מתקציב החברה מיועד לפעילויות מרקום וכשליש מהנשאלים ענו כי תקציב המרקום הינו כ 10% מתקציב החברה.
כ- 40% מהנשאלים אמרו שתקציב המרקום נע בין 200$-500$ אלף דולר בשנה ו -20% עד 100$ אלף דולר בשנה.

לפי הנתונים הללו ניתן להסיק כי תקציבי המרקום אינם גדולים יחסית למגוון האפשרויות הקיים בפעילויות מרקום. מנהלי מרקום כיום צריכים להשתמש בחוכמה רבה בכל דולר. לדוגמא, אם החברה משתתפת בתערוכה גדולה באותה השנה סביר להניח שכל התקציב הולך לתערוכה ומשאיר כמעט כלום לפעילויות נוספות.

מהן פעילויות המרקום הבולטות ביותר?
לפי הסקר, עיצוב גרפי והפקות ברושורים, תערוכות ו יחסי ציבור הן פעילויות המרקום הבולטות ביותר. פעילות נוספת שמקבלת יותר התייחסות  לאחרונה וכבר באה לידי ביטוי בתקציב השנתי היא קידום אתרים של החברה במנועי חיפוש (SEO).

האם התקציב ישתנה בשנה הבאה ביחס לשנה הנוכחית?
שליש מהנשאלים ענו כי תקציב המרקום לא ישתנה משנה שעברה ושליש מהנשאלים מעריך שיגדל בעקבות התאוששות מכירות החברה והגדלת צרכי המרקום.

לשאלת מיליון הדולר – אילו פעילויות יצירתיות בעלות תקציב נמוך יחסית נעשו על ידכם ואשר הניבו ערך אמיתי?

התשובות נעו בעיקר סביב האינטרנט תוך הבנה שהאינטרנט הינו כלי שיווקי מאוד חזק המאפשר גישה מהירה וישירה ללקוחות החברה וללקוחות פוטנציאלים עבור החברה. מגוון האפשרויות הוא רחב להלן מספר רעיונות יצירתיים שעלו

1. הדרכות webinars
2. שימוש במדיה חברתית להכרזה על מוצרים חדשים – טוויטר
3. דיוור ישיר ללקוחות החברה קמפיינים במייל / Newsletter / שאלון שביעות רצון ועוד..
4. פרסום אונליין ממוקד במגזינים מקצועיים
5. יחסי ציבור – כתיבה של סיפורי הצלחה וידיעות לעיתונות והעברתם לעיתונות המקצועית וללקוחות.
6. אירועי נושא ללקוחות המשלב העברת המסר השיווקי תוך כדי משחק
7. השתתפות בתערוכות מקומיות קטנות וממוקדות


לסיכום,
תקציב המרקום עדיין אינו גדול מספיק על מנת ליישם את מגוון האפשרויות הקיימות בשיווק, דבר המאלץ אותנו אנשי המרקום להיות יותר יצירתיים ולמצוא דרכים נוספות לנצל את מה שקיים וליזום פעילויות בעלות עלויות נמוכות אשר בכל זאת יניבו תוצאות חיוביות.

הסיסמה המובילה של מרקום מול הינה: יצירתיות, מקוריות, ביצוע, הנאה – לדעתי אלו ארבעת האלמנטים המובילים אנשי מרקום בעבודתם.

* מאמר זה נכתב בשיתוף פעולה עם חברת לינקס המתמחה בחקר שווקים בינלאומי ומידע עסקי ותחרותי. בין שירותי החברה: וובינרים עם אנליסטים, מחקרי שוק, קשרי אנליסטים ועוד. לפרופיל חברת לינקס במרקום מול

נשמח לתגובות מכם, אנו נפרסם אותם בצמוד לתוצאות הסקר בניוזלטר הבא.


חזרה לראש הכתבה


חזרה ל ניוזלטר מרקום מול יולי 2010
 

הדפסשלח לחבר
לכתבות ומאמרים נוספים...
האם סרט מוצר יכול להגדיל את נתוני המכירות?
מיתוג אג'ילי
אז איך יראה סרט התדמית שלכם - "בטוח" או "יוצא מן הכלל"?
הדרך הקלה להתאים שיווק Inbound לשוק מסוים
כיצד לבנות אסטרטגית שיווק "משפיע"
שלושה עדכונים חדשים בטוויטר שעלינו לקחת בחשבון בשנת 2015
מיטב ערוצי השיווק והטקטיקות לחברות B2B
איך לשלוט באיזון בין עיצוב אתר והפונקציונליות שלו
תקשורת שיווקית בחברה גלובלית
יצירת סרטי שיווק מבדרים ומלמדים

אודות מרקום

טיפים והמלצות אינדקס ספקים מצגות מולטימדיה עיצוב מצגות

עמוד הבית

פרסום באתר עיצוב גרפי סרטי תדמית רעיונות שיווקיים

פורום מרקום

כתבות ומאמרים תרגום ועריכה דפוס דיגיטלי מוצרי פרסום
סיפורי הצלחה מיתוג ביתן לתערוכה עיצוב ובניית אתר יחסי ציבור
מרקום ניוזלטר קורס מרקום מתקני תצוגה בנייה וקידום אתר שלומית הרץ
סדנאות מרקום כתיבה שיווקית מיתוג עסקי עיצוב פלאש דרושים מרקום
אירועים עסקיים מפת האתר כנסים וארועים עיצוב אריזות

קידום אתרים

כנס מרקום מדיה חברתית שיפוצים והתקנות
דרונט בניית אתרים
כל הזכויות שמורות למרקום מול 2009 studio-touch