MarcomMall
חיפוש באתר
חיפוש באינדקס
קטגורייה/תחום עיסוק
תת קטגורייה
איזור בארץ
חיפוש לפי שם

פייסבוק עושה אותנו אומללים?

כשפייסבוק נוסד ב2004, נולדה גם המטרה היומרנית ביותר בעולם – לקשר בין חברים.
8 שנים, וקרוב למיליארד משתמשים מכורים מאוחר יותר, הרשת החברתית פלשה לכל מקום בחיינו, האישיים והמקצועיים.

לכאורה, מה רע?
לדעת דניאל גולאטי, חוקר מאוניברסיטת הארווארד, זה רע מאד.

גידול חסר מעצורים במספר הנרשמים ויציאה עם מוצרים חדשים, משרתים כעת את מטרת שלב ב' של הענק השתלטן, והיא – עוד שיתוף.
השיתוף חסר הגבולות הזה, לטענתו, מאיים על שמחת החיים שלנו.

על פי מחקר שערך על מאות אנשי עסקים צעירים, הוסק כי מאחורי כל "לייק", שיתוף, פוסט ותגובה מסתתרים, למעשה, קנאה, חרדה ואולי אפילו דיכאון.

נשמע מוגזם?
מרואיין אחד טען: "למרות שהוא החבר הכי טוב שלי, אני מתעב את העדכונים שלו".
אחר העיר כי " עכשיו, פייסבוק הוא למעשה יום העבודה שלי".
אז אם נחפור עמוק, נגלה 3 תגובות לוואי די מדאיגות, לדעתי, בכל הנוגע לחדירה המציקה של פייסבוק לכל אספקט בחיים.

לאמיצים בלבד.

תופעת לוואי מספר 1: השוואה תמידית
ביחס לפרופיל האישי שלך, הנך כאוצר בתערוכה. התערוכה שלך. קירות המוזיאון מציגים את המיטב שבמיטב, וכך גם נראה הקיר שלך : ערמות של סופרלטיבים, הייתי פה וביקרתי שם ו"איזה כיף היה".
הכרזות כמו "הרגע קיבלתי קידום!" או "הצצה ראשונית למכונית החדשה שלנו" נפוצות ביותר.
תוצאה?
חגיגת תחרות משובחת, והכול לגיטימי ואון ליין.
וכפי שאחד המרואיינים הכנים ביותר צוחק: "אני די תחרותי מטבעי, אז כשחבר שלי מעדכן סטטוס טוב, אני רץ תמיד לעדכן אחד טוב יותר משלי".

פילוסופיה בשקל : השוואה בינינו לאחרים היא המפתח לאומללות.

טום דלונג, מחבר הספר "לעוף בלי רשת", מתאר זאת כמלכודת:
"אין זה משנה כמה מצליחים נהיה, או כמה מטרות נשיג – השוואה תמעיט בערך ההישגים, ותאפס את האופן בו אנו מגדירים הצלחה, כל פעם מחדש".

ואני אומרת : כאשר אנו עסוקים בהשוואת החיים שלנו ל1% מחברינו הפעיל בפייסבוק, אנו דנים את עצמנו לחיים די מבאסים, לא?

תופעת לוואי מספר 2: הזמן שלנו נשבר לרסיסים
לא במקרה, "האסטרטגיה" החדשה של פייסבוק, מעודדת אותנו להיכנס אליה ממתקנים שונים.
המרואיינים של החוקר מעידים על כניסות מהמשרד, מהבית באמצעות הiPad, ובקניות עם סמארטפונים.
תוצאה?
מאות מיליוני אנשים בכל רחבי העולם, "נוכחים" פחות במקום בו הם נמצאים.

מכין מצגת עסקית חשובה? אולי בעצם אענה להודעות.
תקוע בפקק? הגיע הזמן לסרוק את החדשות האחרונות.
וכפי שמסכם זאת ביעילות אחד המרואיינים "כמעט פגעה בי מכונית כשגלשתי בפייסבוק בהליכה ברחוב".

המעבר בין לשוניות וירטואליות לחיים האמיתיים נקראת בעגה המקצועית "עלות חילופין": איבוד פרודוקטיביות בעת מעבר מפעולה אחת לאחרת.

ואני אומרת : בחייכם, יש לכם ילדים בבית. תעיפו את הפייסבוק כשאתם בדרך אליהם. ( ואולי גם כשאתם איתם.)

תופעת לוואי מספר 3, ואולי הנדושה ביותר :
עד לבואם של האנדרואידים, אולי תפנו זמן אמיתי לחברים אמיתיים?

וכפי שמסכם מרואיין נמרץ : "היום אנחנו מצ'אטטים במקום להיפגש. זה פשוט קל יותר"

עם כניסת מרכיב הווידאו לפייסבוק, נמצא תחליף ראוי ליציאה לבית קפה, בו מערכות יחסים נוצרות, נבנות ומתוחזקות.
ככל שנחליף את התצורה העשירה יותר של התקשורת אוף ליין בזו הדיגיטאלית, נמשיך להחמיץ הזדמנויות ליהנות מקשר אנושי, בצורה שפייסבוק לעולם לא יוכל להציע.

ואני אומרת : שמעתי על משפחות שהחליפו את החמין במסך, בשבת בצהריים. גם לכם יש כאלו חברים?

אוקי. מספיק שלילי.
אז מה אפשר לעשות על מנת להימנע מתופעות הלוואי האלה? (רמז: ניתוק מפייסבוק הוא לא אופציה.) יחד עם זאת, ביכולתנו לחזק את אחיזתנו בעולם האמיתי ולשנות את דפוסי השימוש שלנו. די בקלות.

  • קביעת זמן מוגדר לפייסבוק, הוא אחת הדרכים היעילות. (וזה עדיף על "קפצתי לביקור" כמעט כל שעה).
  • אפשר גם לבחור באופן סלקטיבי יותר את החברים שלכם. ( זה יכול לעזור לכם להימנע מרכילות משרדית).
  • כמובן, לא לשכוח! להשקיע יותר במערכות יחסים עם אנשים בשר ודם.

למזלנו, פייסבוק עוד לא הצליח לשחזר את הארומה של הקפה.
 

נכתב ע"י אפרת שפירא, אשת תקשורת שיווקית, כותבת שיווקית מיומנת ומומחית בכתיבה וניהול תוכן אתר, ניו מדיה, ניוזלטרים ועוד.

לפרופיל של אפרת שפירא אידאה במרקום מול


חזרה ל ניוזלטר מרקום מול מרץ 2012

 

חזרה לראש הכתבה

הדפסשלח לחבר
לכתבות ומאמרים נוספים...
האם סרט מוצר יכול להגדיל את נתוני המכירות?
מיתוג אג'ילי
אז איך יראה סרט התדמית שלכם - "בטוח" או "יוצא מן הכלל"?
הדרך הקלה להתאים שיווק Inbound לשוק מסוים
כיצד לבנות אסטרטגית שיווק "משפיע"
שלושה עדכונים חדשים בטוויטר שעלינו לקחת בחשבון בשנת 2015
מיטב ערוצי השיווק והטקטיקות לחברות B2B
איך לשלוט באיזון בין עיצוב אתר והפונקציונליות שלו
תקשורת שיווקית בחברה גלובלית
יצירת סרטי שיווק מבדרים ומלמדים

אודות מרקום

טיפים והמלצות אינדקס ספקים מצגות מולטימדיה עיצוב מצגות

עמוד הבית

פרסום באתר עיצוב גרפי סרטי תדמית רעיונות שיווקיים

פורום מרקום

כתבות ומאמרים תרגום ועריכה דפוס דיגיטלי מוצרי פרסום
סיפורי הצלחה מיתוג ביתן לתערוכה עיצוב ובניית אתר יחסי ציבור
מרקום ניוזלטר קורס מרקום מתקני תצוגה בנייה וקידום אתר שלומית הרץ
סדנאות מרקום כתיבה שיווקית מיתוג עסקי עיצוב פלאש דרושים מרקום
אירועים עסקיים מפת האתר כנסים וארועים עיצוב אריזות

קידום אתרים

כנס מרקום מדיה חברתית שיפוצים והתקנות
דרונט בניית אתרים
כל הזכויות שמורות למרקום מול 2009 studio-touch