MarcomMall
חיפוש באתר
חיפוש באינדקס
קטגורייה/תחום עיסוק
תת קטגורייה
איזור בארץ
חיפוש לפי שם

7 כללים שיתנו לברושור האינטרנטי שלך חיים חדשים

כתיבה שיווקית היא כלי מילולי לייצר מכירה. בעולם הדפוס, היא מגיעה תמיד בתצורת ברושור מהודר, שהמסרים החזותיים שלו הם חלק בלתי נפרד מהמסר המכירתי. בעולם האינטרנט – המסר המילולי שלך עומד מול העולם בחזה חשוף. אין לו כמעט ויז'ואל תומך, ואין לו אפילו עשר שניות חשיפה של חסד. מודעות לכמה כללי יסוד של כתיבה שיווקית לאינטרנט – תחסוך לך שעות עבודה מיותרות, תעשה לך חיים הרבה יותר קלים, ותאפשר לך להציע ללקוחותיך שירות הרבה יותר טוב. מה עוד רצית? פעמיים אספרסו? זה מסרט אחר... 

בחשבון מהיר, אני יכולה להעריך שבמהלך שנותיי בעולם התקשורת השיווקית כתבתי, ערכתי והפקתי מאות רבות של ברושורים. רובם היו מעוצבים להפליא, הודפסו על נייר כרומו מהודר (מט. תמיד מט), ונועדו לשרת מטרה שיווקית כזאת או אחרת של לקוח כזה או אחר...

אבל המכנה המשותף האמיתי לכל הברושורים, היה תמיד מאבק האיתנים בין כמות המסרים לשטח הנייר. תוצר דפוס, כל תוצר דפוס, מתחיל לעולם ועד מהקצה העליון של הדף בצד אחד, ומסתיים בקצהו התחתון של הדף בצד השני. כמה מידע יידחס פנימה (מלים, צבעים, כותרות, תמונות, איורים, קווים להדגשה או משחקי רקע) זו כבר שאלה ממין אחר, שקשורה במידה רבה לאופיו של הלקוח, לקונספט של המעצב וליכולת המנהיגות שלך, כמפיקה, לאזן ביניהם ובין המסר השיווקי.

לכן, אחרי הרבה שנים והרבה מאוד שיחות מוטיבציה ופשרות (וגם לא מעט כאבי לב...), כל כך שמחתי לגלות את מרחב הביטוי האינסופי של האינטרנט. נגמר עידן ה-A   (שלוש, ארבע, חמש וחצי...) בחיי, והחל עידן חדש בחייהם של יערות האמזונס!

פחות משמחת הייתה הפרידה מקאדר המעצבים שליווה אותי לאורך השנים. אינטרנט ו עיצוב גרפי, גיליתי, הוא מקסימום דו-קיום בשלום, לא סיפור אהבה. תיכף נדבר על זה.

וממש פחות משמחת הייתה התגלית, שכמו תמיד, אלוהי האינטרנט נותן אגוזים למי שאין לו שיניים. יש מקום אינסופי, זה נכון, אבל הקורא האינטרנטי סובל מרף קשב נמוך במיוחד, רגישות גבוהה לעכברים ורעב שאינו יודע שובע לגירויים. רגע אחד של מצמוץ - והוא כבר לא שם. עכשיו, לך תכתוב את גרסת ה- cover למלחמה ושלום...

ברוכים הבאים למקום שבו המדיום הוא המסר (ע"ע מרשל מקלוהן), והמסר הוא המלך. הנה 7 כללים שיתנו לברושור האינטרנטי שלך חיים חדשים: 

מנועי חיפוש. אם אתה לא שם - אתה לא קיים
השמועה על מותם של מנועי החיפוש הייתה מוקדמת מידי ומוגזמת לגמרי. מרבית החלטות הקנייה, בעולם המערבי לפחות, מתחילות במנועי חיפוש. אם יש לך (או ללקוחות שלך) מסר שיווקי להעביר - עליך לשבץ בו מילות מפתח. כן, אני מכירה את הגישה של כמה מעמיתיי למקצוע, לפיה תוכן למנועי חיפוש הוא תוכן ירוד, עלוב ופחות ערך. אני אפילו מסכימה איתם ברמת העיקרון. כי בסולם העקרונות שלי, תוכן שיווקי יכול להיות גם איכותי (מאוד) וגם תואם גוגל. אופס, סליחה: לא יכול להיות - חייב להיות!  

כמה יותר יפה - ככה פחות נראה
ככל שהברושור שלך מעוצב יותר ושובה את עינו של הקורא, כך גדל הסיכוי שעינו של הקורא לא תחזה בו לעולמי עד. למה? בגלל שהוא לא ייסרק על ידי הזחלנים של גוגל. למה? כי מנועי חיפוש יודעים לקרוא מילים בלבד. לא פלאש. לא פוטושופ. לא וידיאו. רק מילים. אפשר (אפילו רצוי) לסדר אותו בצורה אסתטית. לשלב בו תמונה (אפילו מומלץ). להקפיד על כותרת בולטת לעין (של הקורא ושל מנוע החיפוש). אבל כל דפי הפלאש המעוצבים והיפים בעמודי העסק של פייסבוק (ולצורך העניין, גם סרטוני הווידיאו המשעשעים ביוטיוב), יישארו מחוץ למשחק, ללא גיבוי טקסטואלי פשוט ולא מתחכם.

אם התוכן הוא המלך - הבהירות היא המלכה
הנה עוד כמה מילים בזכות הפשטות. באנגלית אומרים:  Kiss – keep it simple sweetheart. לקופירייטרים שרגילים לג'אגל במילים, דרישות הפשטות של האינטרנט הן סם מוות ליצירתיות. רוצה לדעת את האמת? אחרי שעולם ה כתיבה שיווקית לאינטרנט הרג את היצירתיות, הוא גם נתן הכשר מד'אורייתא להפסיק להמציא את הגלגל ופשוט לשכפל טקסטים מכירתיים מוצלחים. מאיפה לדעתך בא הביטוי קופירייטינג?
בינינו, איזו סיבה יש לך להוציא את הנשמה, כשדרישת האיכות של הטקסט השיווקי שלך היא לדבר בגובה העיניים של תלמיד כיתה ה' (זאת לא טעות... כיתה ה', בי"ס יסודי).  אחרת, אין לך סיכוי שהמסר יעבור ו/או יעשה את העבודה. וזה לא בגלל שהקורא שלך טיפש. הטיפש בסיפור הזה הוא הזחלן של גוגל. תגיד לו "נגב" הוא יבין גיאוגרפיה - לא שעמום. תגיד לו "פרח" הוא יבין בוטניקה, לא חיזור. הוא רובוט. לא אלתרמן.

תועלות. זה כל הסיפור.
והקורא שלך? לא בראש שלו להתאמץ. הוא עסוק. הוא באינטרנט כדי ליהנות, לא בשביל לעשות דוקטורט. לא מעניין אותו לקלף מסרים רב שכבתיים של קריאייטיב סוף הדרך. הוא בסך הכל רוצה לדעת מה יוצא לו מזה. לא כמה זה חדש, חדשני או מהפכני. לא כמה השירות שלך אמין, זמין או מזמין. רק מה יוצא לו מזה. כל מה שהוא צריך זה תוכן סבבה: תוכן שמספר לו על השיפור שעומד להתחולל בחייו, ומבטיח לו סיפוק מיידי, בקלות, במהירות, עם הצלחה מובטחת.

סוף טוב - הכל לא טוב
כשיש לך עסק עם מאותגרי קשב אינטרנטיים, זה לא הזמן לכתיבה נאה, סדורה נדבך על נדבך, שהולכת בהדרגה מהקל אל הכבד... להמשיך? הבנת... לכתיבה שיווקית באינטרנט יש כללים אחרים, שמותאמים להרגלי הקריאה (למען האמת, הסריקה) של הגולשים:

• יש לך פואנטה שיווקית? עליך לכתוב אותה בתחום חמש השניות הראשונות של הקריאה. כל היתר זה בונוס
• כותרות ביניים יעשו סדר בטקסט ויעזרו לקורא להבין אם הגיע לאן שרצה
• משפטים קצרים יעזרו לו לעשות יותר שכל בעיניים ובראש. עדיף שלושה משפטים קצרים ממשפט אחד ארוך.
• יש לך כמה רעיונות? לכל אחד מהם מגיע פסקה משלו. הכלל: רעיון אחד - פסקה אחת.
• רשימות בוליטים הן העוזרות הקטנות של הכותב. הן קלות לסריקה, מושכות את העין, ובינינו? הרבה יותר קלות לכתיבה.

הדיבור הוא הכתיבה החדשה
אם מרגיש לך שהכתיבה שלי לא עומדת בכללים של התחביר התקני של המורה לדקדוק - זה לא במקרה. זה בכוונה. אני לא כותבת לך. אני מדברת איתך, ולתחביר של שפת דיבור יש כללים אחרים. התחביר המדובר הוא הדרך שלי, ושל כתיבה אינטרנטית בכלל, לגשר על המרחק בינינו, ועל העדר נוכחות פיזית וקשר עין. כן, זה בדיוק ה שעושים מכתבי מכירה בכתיבה שיווקית משכנעת: מגשרים על המרחק בין המוכר והקונה. המבט הסמכותי, שפת הגוף, החיוך, הלהט - כל אלה חייבים לדבר אל הלקוח שלך דרך המילים הכתובות. וזה לא נותן לך שום לגיטימציה לשגיעות כתיב. מה, השתגעתי?  

אל תדבר אליי בפרחים, אהובי. דבר אתי!
ואם כבר מדברים על איך מדברים, רק רציתי להזכיר לך שקהל היעד של הברושור שלך הוא חיה חברתית מהזן החדש: הוא חי אינטרנט, דובר פייסבוקית רהוטה ושיתוף עבורו הוא דרך חיים. לדבר אליו זה לפספס אותו. עליך לדבר איתו. לערב אותו, לשאול לדעתו, להציע לו להיות חלק מהמסר שלך, לאפשר לסיפור שלך להיות חלק מהאג'נדה שלו. זה כבר לא שאלה של אינטרנט. זאת שאלה של תרבות כלל עולמית, מהקוטג' של בני ברק ועד לזעם של וול סטריט. בברושור הבא שלך - כדאי לך מאוד לקחת גם את זה בחשבון.  


נכתב על ידי עידית נעמן, מנכ"ל האקדמיה לשיווק באמצעות תוכן.
בניית אסטרטגיות תוכן I ייעוץ וליווי שיווקי I הדרכות והרצאות I כתיבה בתפירה עילית

לפרופיל של AOCM בפורטל מרקום מול

חזרה ל ניוזלטר מרקום מול דצמבר 2011 

חזרה לראש הטיפ

הדפסשלח לחבר

אודות מרקום

טיפים והמלצות אינדקס ספקים מצגות מולטימדיה עיצוב מצגות

עמוד הבית

פרסום באתר עיצוב גרפי סרטי תדמית רעיונות שיווקיים

פורום מרקום

כתבות ומאמרים תרגום ועריכה דפוס דיגיטלי מוצרי פרסום
סיפורי הצלחה מיתוג ביתן לתערוכה עיצוב ובניית אתר יחסי ציבור
מרקום ניוזלטר קורס מרקום מתקני תצוגה בנייה וקידום אתר שלומית הרץ
סדנאות מרקום כתיבה שיווקית מיתוג עסקי עיצוב פלאש דרושים מרקום
אירועים עסקיים מפת האתר כנסים וארועים עיצוב אריזות

קידום אתרים

כנס מרקום מדיה חברתית שיפוצים והתקנות
דרונט בניית אתרים
כל הזכויות שמורות למרקום מול 2009 studio-touch