MarcomMall
חיפוש באתר
חיפוש באינדקס
קטגורייה/תחום עיסוק
תת קטגורייה
איזור בארץ
חיפוש לפי שם

איך מאפיינים אתר אינטרנט שפוגע במטרה

במאמר הקודם דנו בבחירת חברה לבניית אתרים, היום נדון בנושא חשוב נוסף – אפיון האתר.

מסמך אפיון אתר הוא אחד מאבני היסוד ל עיצוב ובניית אתרים מוצלחים. במסמך, שמכיל את המרכיבים הטכניים לצד הנחיות
עיצוביות ושיווקיות, מרוכזים המאפיינים של האתר והוא משמש כמדריך להקמת האתר לאורך כל התהליך.
על מנת לבנות מסמך אפיון טוב, חשוב להיות בקיאים בכל רזי הבנייה ולכן ישנה עדיפות לכתיבתו על ידי גורם מקצועי, אבל אתם – אנשי המרקום, צריכים לדעת למה לצפות ולדרוש.

השאלה הראשונה שעוזרת לנו להתחיל בכתיבת האפיון היא מה מטרת האתר. האם המטרה היא חיזוק מותג, להשיג לידים ולהפנות את הגולשים לעמוד צור קשר, לספק אינפורמציה , להציג קטלוג לספקים ועוד. ניתן להגדיר מטרת על ומטרות משנה.

לאחר הגדרת מטרות האתר אנחנו ניגשים להגדרת קהלי יעד, האם מדובר בגולשים שמכירים את החברה, האם מדובר בגולשים חדשים שצריכים לספק להם אינפורמציה רבה או לשווק ביותר אגרסיביות או האם מדובר בגולשים מורשים לבד. לכל אחד מקהלי היעד צריכה להיות באתר התייחסות שונה.

וכך, שאלה אחר שאלה, נגדיר את הדרישות ומאפייני האתר הכלליים לפני שניכנס לאפיון הגורמים לעומק.

אפיון אתר שפוגע במטרה, מכיל הנחיות ל-3 גורמים שונים: אפיון עיצובי, אפיון טכנולוגי ואפיון שיווקי.

אפיון עיצובי- אפיון עיצובי נועד למעצבי האתר. למרות שלמעצבים יש את הכישרון, הניסיון והידע המקצועי לעיצוב האתר, אתם יכולים לכוון אותם לסגנון שאתם אוהבים ונהוג בנישה שלכם. חשוב לזכור, אתם מכירים את הנישה טוב יותר מהמעצבים, אבל חשוב לא לכוון לטעם האישי שלכם אלא לסגנון של הנישה (חלקכם אוהבים גימיקים, דינמיות ותזוזה, חלקכם אוהבים אתרים מינימליסטיים לבנים וחלקכם הצבע האהוב עליכם הוא סגול-ורדרד). צריך לנסות להיכנס לראש של הגולשים הפוטנציאלים לאתר שלכם ולכוון לראש שלהם. לדוגמא, מהנדסים הם אנשים טכניים שיתחברו לצבעוניות, לניווט הטכני ולאינפורמציה המדויקת (טבלאות, שרטוטים וכו') ולעומתם קהל יעד של מוצרי צריכה יתחבר יותר לויזואליות ולאווירה שמספק האתר. אתרי צלמים וגלריות מעוצבים לרוב על גוווני שחור שמבליטים את התמונות, אבל לעומתם אתרי חברות, שמכילים אינפורמציה רבה, בנויים לרוב על רקע בהיר שמקל על קריאת הטקסט, גלריות של תמונות, סרטונים, מצגות.

אפיון טכנולוגי– האפיון הטכנולוגי נועד על מנת להוות בסיס עבודה מול המתכנתים. ככל שהאפיון הטכנולוגי יהיה מפורט יותר, כך יהיה קל יותר למתכנתים לבנות את האתר שבו אתם מעוניינים. כאשר האפיון הטכנולוגי לא מספיק מפורט, תהליך בניית האתר עלול להתארך ואף יתווספו לבניית האתר עלויות נוספות.
חלק מהנקודות שדנים בהם:
- המודולים השונים שיהיו באתר, כגון: מודול חדשות וארועים, מודול קטלוג, מחשבונים, הדמיות וכו'.
- תפריטים - תפריט ראשי (עליון, צידי) תפריט משני (צידי, תחתון).
- איזורים לגולשים מורשים מוגני סיסמא.
- דרישות ממערכת ניהול התוכן, האם קוד פתוח- ג'ומלה, וורדפרס או דרופל ולחילופין מערכת ניהול תוכן ייעודית שנבנתה על ידי החברה לבניית האתרים- יכולות של המערכת ודרישות ממנה, לדוגמא: ניהול משתמשים ברמות שונות שיוכלו לעדכן איזורים באתר.
- האם יש צורך באיזורים מאובטחים (SSL).
- אפיון עמוד צור קשר- מעט שדות או טופס מורחב, שילוב של מפה, כתובות וטלפונים של אנשי קשר.
- עמוד צוות- עם תמונות או בלי תמונות (עם תמונות צריך להיערך בהתאם) וכו'.


אפיון שיווקי- האפיון השיווקי נועד על מנת לחשוב על דרכי ה שיווק באינטרנט, שבהם תשתמשו כדי לשווק את האתר. חשוב שהאפיון יתבצע עוד לפני תחילת בניית האתר, מכיוון שהוא משפיע גם על העיצוב וגם על מרכיבים תכנותיים שישפיעו על הקידום האורגני של האתר בגוגל. לדוגמא: הוספת מרכיבי שיתוף לרשתות חברתיות: פייסבוק, לינקדאין, גוגל פלוס וכו'. אל תוותרו על האפיון השיווקי ושימו לב שהוא משתלב עם האסטרטגיה השיווקית של החברה.

מכיוון שמסמך האפיון משמש גורמים שונים בהקמת האתר, חשוב שהוא ידבר בשפה שהם משתמשים. לדוגמא, על מנת שהמעצבים יצליחו לקלוע במהרה לסקיצת העיצוב הרצויה, ידון מסמך האפיון בצבעוניות, מבנה הררכי ודגשים נוספים. ועל מנת שהמתכנתים ידעו לבנות אתר עם מרכיבי אופטמיזציה מובנים למנועי חיפוש, הם צריכים לקבל הנחיות מדוייקות, לדוגמא, אפשרות עדכון TITLES של האתר H1,H2, קישורים טקסטואליים, FRIENDLY URL וכו'.

ובכן, לאחר שהגדרנו את המרכיבים הכללים של האפיון, ננסה להציג 7 נקודות וטיפים שיעזרו לנו להפוך את האתר לפוגע במטרה:

1. תסתכלו על אתרי מתחרים ותלמדו אותם לעומק. תסתכלו על הניווט, על הצבעוניות, על התכנים ותעשו רשימה של הדברים שאהבתם ולא אהבתם. אתרים שאהבתם תרכזו לצורך הצגה לחברה שבונה את האתר, כך יהיה לה קל יותר לקלוע למה שאתם רוצים.

2. תתייעצו עם אנשים רלבנטים בחברה, מנהלי שיווק, מנהלי מחלקות, סמנכ"ל מכירות וכו'. אני ממליץ לערב את הדמות הבכירה ביותר בחברה, לדוגמא המנכ"ל (אפילו בקצרה). הדבר יכול לעזור בהמשך התהליך. הדבר הכי גרוע הוא שאחרי שמעלים את האתר, מתחילים לקבל הערות מבכירים בחברה, שטוענים שהאתר לא מרשים או יעיל. ביצוע שינויים אחרי שהאתר עולה לכתובת זמנית או בשלבים האחרונים של בניית האתר, יכול לפגוע באתר ובתהליך ויכול להיות ההבדל בין אתר מוצלח ללא מוצלח.

3. תחשבו קדימה. אם המגמה באינטרנט היא לכיוון המובייל, חשוב שהאתר יתחשב בכך. ייתכן שיבנו מספר גרסאות, ייתכן שתחליטו לא להשתמש בפלאש (לא נתמך על ידי אייפונים) וכו'. תתייעצו עם האנשים הטכניים בחברה שתבנה את האתר.

4. תקפידו שישימו באתר קודים למעקב סטטיסטי כגון גוגל אנליטיקס,קוד -retargeting, הרשמה לרשימת תפוצה לצורך דיוור ניוזלטר וכו'. הקודים הללו יעזרו לכם להפיק מהאתר יותר.

5. שימו לב לתמונות שיהיו באתר ותקפידו על שמירה על זכויות יוצרים.

6. שימו לב לשימוש בסרטונים. סרטונים הם גורם מעולה למשיכת גולשים ולהגדלת זמן השהות שלהם באתר, אך עלות הפקתם צריכה להילקח בחשבון.

7. שימו לב למרכיבי הניווט, חשוב שיהיה נוח להגיע לכל עמוד באתר בצורה מהירה וקלה. אם האתר הוא קטלוגי, צריך לאפיין מבנה היררכי ברור של קטגוריות וניווט קל בתוך הקטלוג (לדוגמא האם ברגע שמגיעים לדף מוצר, נוח להגיע לדף מוצר אחר, שנמצא בכלל בקטגוריה אחרת). אולי כדאי להוסיף אלמנט של קישורים מהירים או מפת אתר נוחה, הוספת חיפוש מתקדם וכו'.

לסיכום, תקדישו זמן לשלב אפיון האתר ותעזרו בגורמים מקצועיים. בניית אתר ללא אפיון אתר מדויק, היא כמו בניית בית ללא מפרט. ככל שתרדו לרזולוציות גבוהות יותר ותתמקדו בפרטים, כך תחסכו זמן וכסף בעתיד. והכי חשוב, תחשבו על הגולשים והלקוחות הפוטנציאלים ותבנו אתר בשבילם. בהצלחה.

 

נכתב על ידי רתם אהרונוב, SEOMaster ייעוץ וליווי בנושאי אינטרנט ושיווק באינטרנט

 

חזרה ל ניוזלטר מרקום מול יולי 2012

חזרה לראש הכתבה

הדפסשלח לחבר
לכתבות ומאמרים נוספים...
האם סרט מוצר יכול להגדיל את נתוני המכירות?
מיתוג אג'ילי
אז איך יראה סרט התדמית שלכם - "בטוח" או "יוצא מן הכלל"?
הדרך הקלה להתאים שיווק Inbound לשוק מסוים
כיצד לבנות אסטרטגית שיווק "משפיע"
שלושה עדכונים חדשים בטוויטר שעלינו לקחת בחשבון בשנת 2015
מיטב ערוצי השיווק והטקטיקות לחברות B2B
איך לשלוט באיזון בין עיצוב אתר והפונקציונליות שלו
תקשורת שיווקית בחברה גלובלית
יצירת סרטי שיווק מבדרים ומלמדים

אודות מרקום

טיפים והמלצות אינדקס ספקים מצגות מולטימדיה עיצוב מצגות

עמוד הבית

פרסום באתר עיצוב גרפי סרטי תדמית רעיונות שיווקיים

פורום מרקום

כתבות ומאמרים תרגום ועריכה דפוס דיגיטלי מוצרי פרסום
סיפורי הצלחה מיתוג ביתן לתערוכה עיצוב ובניית אתר יחסי ציבור
מרקום ניוזלטר קורס מרקום מתקני תצוגה בנייה וקידום אתר שלומית הרץ
סדנאות מרקום כתיבה שיווקית מיתוג עסקי עיצוב פלאש דרושים מרקום
אירועים עסקיים מפת האתר כנסים וארועים עיצוב אריזות

קידום אתרים

כנס מרקום מדיה חברתית שיפוצים והתקנות
דרונט בניית אתרים
כל הזכויות שמורות למרקום מול 2009 studio-touch