MarcomMall
חיפוש באתר
חיפוש באינדקס
קטגורייה/תחום עיסוק
תת קטגורייה
איזור בארץ
חיפוש לפי שם

המדריך לבניית אתר לחברה – חלק ג' : שלב בניית האתר

לאחר שדנו בחלקים הקודמים של המדריך בבחירת החברה לבניית האתר ובאפיון של האתר, נדון הפעם בשלב בניית האתר. שלב בניית האתר מתחיל למעשה ברגע שחתמתם על הצעת המחיר של חברת עיצוב ובניית אתרים ומסתיים לאחר העלאת האתר לרשת.

שלב בניית האתר מכיל מספר פעולות, שחלקן מתבצעות בו זמנית וחלקן תלויות אחת בשנייה. כמו-כן, חלק מהפעולות ואבני הדרך הם משותפים ללקוח ולחברה שבונה וחלק מהפעולות רלבנטיות רק לאחד מהגורמים ואני אציין אותם רק כדי שכלל התהליך יהיה מובן יותר.
חשוב לזכור, מכיוון שקיים מגוון רחב של חברות בניית אתרים מסוגים שונים ואין אחידות לצורת העבודה, לא בכל החברות עובדים בצורה שאני אציג (בדרך כלל בחברות המקצועיות עובדים כך). קיצורי דרך או התייחסות לא מקצועית באחד השלבים, יכולים לעזור לכם לזהות את טיב החברה שבחרתם.

1. קביעת לוחות זמנים  - כל פרוייקט מתחיל בקביעת לוחות זמנים ואבני דרך לתהליך הבנייה. ישנן חברות שנוהגות להתחייב ללוחות זמנים עוד בשלב הצעת המחיר (לדוגמא: האתר יעלה לכתובת זמנית תוך חודשיים ממועד החתימה וכו') וישנן חברות שקובעות לוחות זמנים לאחר אישור הצעת המחיר. לוחות זמנים קצרים מדי (כגון: 10 ימים או שבועיים ) מעידים בדרך כלל שלחברה, שבונה את האתר, יש פלטפורמה מוכנה שעליה הם מלבישים את העיצוב של האתר. במקרים כאלה, הגמישות לשינויים ובקשות מיוחדות שלכם תהיה מאד נמוכה. מהצד השני, זמנים ארוכים מדי מעידים בדרך כלל על לחץ של פרויקטים בחברה שבונה או כוח אדם מועט ולרוב, הדבר יכול להעיד לרעה על טיב שרות הלקוחות והמענה שתקבלו לאחר העלאת האתר לרשת. ההמלצה שלי היא לקבוע לוחות זמנים עוד בשלב הצעת המחיר.

2. בניית תיק פרוייקט – תיק הפרוייקט נבנה בתוך החברה שבונה את האתר והוא נועד לשימוש פנימי בלבד של העובדים השונים בחברה. תיק הפרוייקט נבנה בדרך כלל על ידי מנהלי הלקוחות והוא מכיל אפיון, מפת אתר והנחיות עיצוביות ותכנותיות.

3. עיצוב סקיצות עיצוביות – המעצב שעובד על הפרוייקט משתמש באפיון ובמבנה שנקבע ומכין סקיצות עיצוביות של מספר עמודים של האתר. לעיתים, הוא מעצב עמוד ראשי ועמוד פנימי (אם יש לכם אפשרות לבחור את העמוד הפנימי שהוא מעצב, תבקשו עיצוב גרפי של העמוד המורכב ביותר כגון- עמוד מוצר בקטלוג ולא עמוד אודות חברה), לעיתים הוא מעצב רק את עמוד הבית וחברות ממש מקצועיות מגישות לכם מספר קונספטים עיצוביים לאותו אתר.

ככל שתכוונו את המעצב לטעמכם ולעיצובים נפוצים בנישה שלכם, בעזרת דוגמאות, כך יהיה לו קל יותר לקלוע בול ולקצר את זמן עיצוב הסקיצות. במהלך השנים, יצא לי לעבוד עם מספר רב של מעצבים, וצריך לדעת לעבוד איתם. ישנם מעצבים קשובים ומוכשרים מאד וישנם מעצבים עקשנים עם האף בעננים. חשוב לתת למעצבים את הספייס הדרוש להם לשמירה על יצירתיות. התערבות יתר בעבודה שלהם עשויה רק לסגור אותם. למרות זאת, אל תתפשרו, ותפקידכם כאנשי מרקום הוא לייצג את החברה ולהשיג לחברה את האתר הטוב ביותר.
לאחר שתהיו מרוצים מהסקיצות ותתנו את האישור על הקונספט העיצובי, יעצב המעצב את כלל עמודי האתר.

4. איסוף וכתיבת תכנים לאתר – איסוף התכנים לאתר נמצא בצד שלכם, אנשי המרקום, והוא אחד השלבים המעיקים, הקשים והחשובים ביותר. שימוש בשירותים של כותבי תכנים מקצועיים (אני ממליץ על כך במידה ויש לכם תקציב מספק) יכול לחסוך לכם עבודה רבה. רצוי שאיסוף התכנים יעשה במקביל לשלב העיצוב, כך שברגע שיאושר העיצוב, יהיה ניתן לגשת ישירות לשלב הבניה ללא עיכובים.

ישנן חברות לבניית אתרים שמכניסות את התכנים עבורכם עוד בשלב בניית האתר, וישנן חברות שנותנות לכן אתר "ערום" ואתם צריכים להכניס לבד את התכנים. אני כמובן ממליץ על האפשרות הראשונה. שימו לב, שהתכנים יהיו מסודרים ומאורגנים בצורה מושלמת. זה לא מספיק לשלוח קובץ WORD שמכיל קטעי טקסטים ולצפות שבוני האתר ידעו לשבץ אותם בצורה הנכונה (אני אגלה לכם סוד, ישנם מספר רב של בוני אתרים שעברית ואנגלית הם לא השפות הראשונות שלהם...). כמו-כן, אל תבקשו מחברות בניית אתרים לקחת את התכנים ישירות מהאתר הקיים לאתר החדש, אלא תשלחו להם קבצי WORD שאתם הכנתם, שמכילים את התכנים. במידה ויש באתר קטלוג מוצרים, תבקשו מבוני האתר הנחיות כיצד להעביר להם את החומרים לקטלוג, לעיתים הם ישלחו לכם קובץ אקסל שמכיל את השדות המתאימים ואתם רק תצטרכו למלא.

5. בנייה ותכנות האתר – לאחר עיצוב כלל עמודי האתר, יועבר האתר לתכנות. מכיוון שאין אחידות בצורה הבנייה והתכנות, אציין רק שבאופן כללי, בשלב הזה כותבים המתכנתים את קוד ה-HTML של האתר על סמך העיצוב, בונים מערכת ניהול תוכן ייעודית או שמשתמשים במערכת קיימת ומחברים אותה לדפים שיצרו. במידה והם אמורים להכניס תכנים, הם ממלאים את האתר בטקסטים ותמונות.

6.  QA בקרת איכות -  פעולה פנימית בחברה לבניית האתרים שמטרתה זיהוי באגים ותיקונם בשלב הקודם לצפייה של הלקוח לראשונה באתר לצורך הגהות.

7. העלאת האתר לכתובת זמנית לצורך הגהות – הרגע המיוחל הגיע ואתם מקבלים מחברת הבנייה קישור על מנת לצפות באתר ולבצע הגהה. תקראו את כל הטקסטים ותלחצו על כל הכפתורים והקישורים (אתם תופתעו כמה באגים קטנים וגדולים אתם תזהו שחמקו בשלב ה-QA, זה טבעי) תשתדלו לרכז את ההגהות בקובץ אחד מסודר ולא בצרורות של אימיילים קצרים. במידה ומספר אנשים אצלכם בחברה צריכים לבצע הגהות, תרכזו את כל ההערות ואז תשלחו אותם בצורה מסודרת.

8. ביצוע הגהות ותיקונים אחרונים  - החברה שבונה מבצעת הגהות, שאותם אתם כבר יכולים לראות באופן ישיר בכתובת הזמנית שהם הציגו לכם. שימו לב, למרות שבשלב הזה הלחץ הוא גבוה (הגעתם לקצה הלו"ז, תערוכה בדרך, המנכ"ל לוחץ וכו'...) תעבדו בצורה מסודרת ורגועה. במידה והתהליך לא עבר חלק, יש דחייה בלו"ז וכו', לפעמים בשלב הזה שני הצדדים מותשים. תתנו עוד פוש קטן, תעבדו רגועים ומסודרים וזה יכול רק לעזור לכם.

9. העלאת האתר לרשת לכתובת הסופית – שלב העברת האתר לכתובת סופית הוא טכני אבל חשוב שתדעו מספר נקודות:
א. במידה וצריך לבצע העברה של דומיין משרת לשרת, התהליך יכול לקחת גם 48 ואף 72 שעות. קחו את זה בחשבון בלוחות הזמנים. אם יש לכם לו"ז לתערוכה, אל תבצעו את השינויים יום לפני.
ב. כדאי להעביר את הדומיין בתחילת השבוע ולא בסוף השבוע (תכננו זאת כך מראש). במידה ויהיו בעיות, לפעמים לא יהיה לכם עם מי לדבר בסוף השבוע ואין דבר יותר מבאס מזה שבשלב העלאת האתר לרשת, האתר פתאום לא זמין למספר ימים.
ג. אם יש לכם שרת דואר בחברה שלכם, שמשתמש באותו הדומיין של האתר, תעדכנו את החברה שבונה את האתר בכך. זה לא נעים לראות שעולה אתר חדש וכולם שמחים, אבל פתאום אין אימיילים בכל החברה (וייקח כ-48 שעות לתקן זאת).
ד. תיקחו נשימה ארוכה ותחייכו, הלידה הייתה ארוכה, אבל התינוק יפיפה.

אני מקווה שהמאמר עזר לכם להבין יותר לעומק את תהליך בניית האתר. מניסיוני, התהליך הוא מורכב אבל אם עושים אותו נכון, הוא יכול להיות אפילו מהנה. אין דבר יותר טוב לאיש המרקום מהתגובות והמחמאות בתוך החברה על בנייה מוצלחת של חלון הראווה של החברה שבה הוא עובד. בהצלחה!

 

נכתב על ידי רתם אהרונוב, SEOMaster ,ייעוץ וליווי בנושאי אינטרנט ושיווק באינטרנט  

חזרה לראש הכתבה

חזרה ל ניוזלטר מרקום מול אוגוסט 2012

הדפסשלח לחבר
לכתבות ומאמרים נוספים...
האם סרט מוצר יכול להגדיל את נתוני המכירות?
מיתוג אג'ילי
אז איך יראה סרט התדמית שלכם - "בטוח" או "יוצא מן הכלל"?
הדרך הקלה להתאים שיווק Inbound לשוק מסוים
כיצד לבנות אסטרטגית שיווק "משפיע"
שלושה עדכונים חדשים בטוויטר שעלינו לקחת בחשבון בשנת 2015
מיטב ערוצי השיווק והטקטיקות לחברות B2B
איך לשלוט באיזון בין עיצוב אתר והפונקציונליות שלו
תקשורת שיווקית בחברה גלובלית
יצירת סרטי שיווק מבדרים ומלמדים

אודות מרקום

טיפים והמלצות אינדקס ספקים מצגות מולטימדיה עיצוב מצגות

עמוד הבית

פרסום באתר עיצוב גרפי סרטי תדמית רעיונות שיווקיים

פורום מרקום

כתבות ומאמרים תרגום ועריכה דפוס דיגיטלי מוצרי פרסום
סיפורי הצלחה מיתוג ביתן לתערוכה עיצוב ובניית אתר יחסי ציבור
מרקום ניוזלטר קורס מרקום מתקני תצוגה בנייה וקידום אתר שלומית הרץ
סדנאות מרקום כתיבה שיווקית מיתוג עסקי עיצוב פלאש דרושים מרקום
אירועים עסקיים מפת האתר כנסים וארועים עיצוב אריזות

קידום אתרים

כנס מרקום מדיה חברתית שיפוצים והתקנות
דרונט בניית אתרים
כל הזכויות שמורות למרקום מול 2009 studio-touch