MarcomMall
חיפוש באתר
חיפוש באינדקס
קטגורייה/תחום עיסוק
תת קטגורייה
איזור בארץ
חיפוש לפי שם

מבוא קצר לכתיבה הטכנית


בעולם המושגים הרחב השולט במדינתנו, מושגים כגון "סופר", "מחבר", "כתב" ואפילו "סופר צללים" שגורים ומובנים לכלל הקוראים. כי הרי כל מי שבוחר לקרוא חומר כתוב נוכח בפרי יצירתו של אחד מאלה.  אך מעטים מודעים לקיומו של סוג חשוב של כותב אשר תמיד נותר עלום מאחורי הקלעים. תפקידו לאפשר את השימוש הנכון במוצר כלשהו או את ההתנהלות הנאותה בתפקיד מוגדר.  זהו הכתב הטכני (וגם הכתבת הטכנית) ולאור העובדה שתוצרתם של אנשים אלה היא הסוגה הספרותית הנפוצה ביותר בעולם, הגיע הזמן לעשות היכרות, אפילו קצרה, עם המושג והאנשים שמאחוריו.

ובכן, התפקיד של כתב טכני (גבר או אישה) הוא לתעד מוצר, מצב או הליך כלשהו בצורה ברורה ותמציתית כדי לאפשר פעולות בהתאם לתיאור זה.  בכל פעם שאתם לוקחים לידים הוראות הרכבה של מוצר, או קוראים את המפרט הטכני של תרופה או התקן, או מעיינים בחוברת ההפעלה של מכשיר או אפילו מתעניינים באופן בו מתואר תפקידכם בארגון, הסמכויות שלכם ונהלי העבודה לפיהם עליכם לפעול – אתם נוגעים לרוב בפרי עתו של כתבים טכניים.  חשבו על כל אותן הפעמים שהתקנתם והפעלתם בהצלחה מכשיר חדש בבית לאחר שעיינתם בהוראות.  חשבו על הסיפוק שקיבלתם מהעובדה שהצלחתם לעשות זאת במספר ניסיונות מועט.  זוהי הוכחה לכתיבה טכנית מוצלחת ודוגמא קטנה לחשיבות הענקית של התחום בחיי היום-יום שלנו.

מעצם תפקידה ככתיבה למטרת תיעוד ושימוש מעשי, לכתיבה  הטכנית סגנון מאוד מוגדר.  הוא כולל שימוש רחב במשפטים קצרים, פסקאות ממוספרות אם עם תבליטים, לשון ציווי, איורים ולפעמים גם – עימוד נכון וחזות ברורה ומזמינה למסמך כולו.  אולם, אין זה אומר כי הכתיבה הטכנית מתעלמת מהוראות השפה והדקדוק. להיפך – בכתיבה טכנית טובה יש הקפדה על אחידות המסמך ושפה קולחת, מובנת ומתאימה לקורא.  הכלל המנחה את הכותבים הטכניים הוא הצורך בהשגת בהירות ותמצות, דבר שאפשרי רק במסגרת שימוש נכון בשפה.

תהליך הכתיבה הטכנית דומה במקצת לחקירה בלשית.  על הכתבים הטכניים לדעת לשאול שאלות נכונות – לפעמים אפילו מציקות – כדי שהדברים יהיו ברורים להם והם יוכלו להסביר זאת לאחרים.  הכתבים הטכניים חייבים להיות אנשים סבלניים, סקרניים ובעלי כושר מחקר עצמאי.  יש לזכור כי במקרים רבים הם מתעדים דברים שעבור הלקוח שלהם (מייצר המוצר או בעל ההליך) הם מובנים מאליהם, כך שקשה לאלה האחרונים להסביר אותם בבירור.  הכתבים הטכניים משקיעים הרבה שעות מחקר לפני שהם מתחילים במלאכת הכתיבה עצמה, כדי לדעת בדיוק במה להתמקד ואיך להציג את הדברים באור הנכון והברור ביותר.
בקיצור, כאשר מדברים על כתבים טכניים, יש לזכור את הדברים הבאים:

• תפקידם לתעד עצמים, הליכים ומצבים בצורה ברורה, תמציתית ומובנת לקהל הקוראים.
• עליהם להכין את עצמם תוך עבודת מחקר מקדימה ומקבילה לכתביה.
• הם מייצגים את הקורא בפני הלקוח, כך שעליהם לשאול את כל השאלות שקורא עשוי לשאול בעצמו בנוגע למוצר או להליך.
• על הכתבים הטכניים לוודא כי החומר הכתוב זורם מבחינה דקדוקית, כתוב בשפה שמכבדת את הקורא ועונה להדגשים הנדרשים על-ידי הלקוח.

אז בפעם הבאה שתשתמשו בחוברת התקנה, הוראות הפעלה, מפרט כלשהו, תיאור משרה או  נהלים – אנא הקדישו מספר דקות להבחין בטיב העבודה שנעשתה במטרה לאפשר לכם להבין בקלות ולהצליח בלי מאמץ.  הצלחתכם – הצלחת הכתבים הטכניים!

נכתב על ידי אדית לואבל-ברוש
יותבל – תרגום וכתיבה טכנית
052-3865374

חזרה לראש הכתבה

חזרה ל ניוזלטר מרקום מול אוגוסט 2013

הדפסשלח לחבר
לכתבות ומאמרים נוספים...
האם סרט מוצר יכול להגדיל את נתוני המכירות?
מיתוג אג'ילי
אז איך יראה סרט התדמית שלכם - "בטוח" או "יוצא מן הכלל"?
הדרך הקלה להתאים שיווק Inbound לשוק מסוים
כיצד לבנות אסטרטגית שיווק "משפיע"
שלושה עדכונים חדשים בטוויטר שעלינו לקחת בחשבון בשנת 2015
מיטב ערוצי השיווק והטקטיקות לחברות B2B
איך לשלוט באיזון בין עיצוב אתר והפונקציונליות שלו
תקשורת שיווקית בחברה גלובלית
יצירת סרטי שיווק מבדרים ומלמדים

אודות מרקום

טיפים והמלצות אינדקס ספקים מצגות מולטימדיה עיצוב מצגות

עמוד הבית

פרסום באתר עיצוב גרפי סרטי תדמית רעיונות שיווקיים

פורום מרקום

כתבות ומאמרים תרגום ועריכה דפוס דיגיטלי מוצרי פרסום
סיפורי הצלחה מיתוג ביתן לתערוכה עיצוב ובניית אתר יחסי ציבור
מרקום ניוזלטר קורס מרקום מתקני תצוגה בנייה וקידום אתר שלומית הרץ
סדנאות מרקום כתיבה שיווקית מיתוג עסקי עיצוב פלאש דרושים מרקום
אירועים עסקיים מפת האתר כנסים וארועים עיצוב אריזות

קידום אתרים

כנס מרקום מדיה חברתית שיפוצים והתקנות
דרונט בניית אתרים
כל הזכויות שמורות למרקום מול 2009 studio-touch